امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از ۵ تا ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱)؛

پیگیری مطالبات مردم در سفر رئیس مجلس و وزیر نفت به استان/ خرید خرمای دشتستان توسط شهرداری تهران/ تذکر به وزیر جهاد کشاورزی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مطالبات مردم در سفر رئیس مجلس و وزیر نفت به استان، خرید خرمای دشتستان توسط شهرداری تهران، تذکر به وزیر جهاد کشاورزی، بازدید روسای کمیسیون های عمران و کشاورزی از مناطق، پیگیری پتروشیمی دشتستان و پاسخگو کردن نفت نرگسی خبر داد.

ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۵ تا ۱۱ شهریور ماه) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: از ابتدای هفته موضوع خرما در دستور کار بنده بود. روز شنبه (پنجم شهریور) با مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران برای خرید خرمای دشتستان صحبت کردم. قبلاً توافقات خوبی صورت گرفته بود گزارشی از اقدامات این سازمان در این رابطه دادند.

در دفتر مجلس با تعدادی از مراجعان ملاقات کردم. رئیس یکی از فدراسیون های ورزشی آمد، از دست وزیر ورزش و دخالت‌هایش می‌نالید. در تماس با معاون اجرایی رئیس‌جمهور از اجرایی نشدن طرح های راه نمازگاه -ارم – بوشکان و سد دهرود گلایه کردم و گفتم شایسته نیست که دستور صریح رئیس‌جمهور روی زمین مانده و اقدامی نشده است. گفتند که به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و باید اجرا کنند  قرار شد که به طور مشترک دنبال کنیم.

از معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور هم بخاطر تاخیر در اجرای طرح راه نمازگاه -ارم – بوشکان گلایه کردم. دعوت کردم که از این راه صعب‌العبور بازدید کنند. موضوع ساخت مدرسه و تخصیص آمبولانس شبانکاره را پیگیری کردم. تعدادی از اعضای شوراها تماس گرفتند و مشکلات خود را مطرح کردند.

دستور کار صبح و عصر یکشنبه (ششم شهریور) صحن علنی مجلس بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بود. به این دلیل که این طرح بیش از پنج جلسه مجلس طول کشیده بود، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌ها تعطیل شد و مجلس در دو نوبت صبح و عصر طرح را بررسی کرد.

قبلاً پیشنهادی در مورد احراز سلامت مالی و اقتصادی اعضای مجمع بانک مرکزی ثبت کرده بودم و در تردید برای ارائه آن بودم، با توصیه سید شمس‌الدین حسینی آن را مطرح کردم، با جوسازی نماینده دولت رای نیاورد. با قائم مقام وزیر جهاد و همچنین با بنیاد مسکن، سازمان توسعه تجارت و وزارت نفت در مورد مسائل استان و شهرستان تماس داشتم.

با رییس مجلس در مورد سفر ایشان به استان و وضعیت و مشکلات شهرستان صحبت کردم. تاکید کردند که از دشتستان بازدید خواهند کرد. عصر طی نامه‌ای اولویت‌های دشتستان را به ایشان اعلام کردم. از وزارت نفت جهت همراهی با وزیر در سفر به استان تماس گرفتند و دعوت کردند، پس از مشورت تصمیم به رفتن گرفتم.

افتتاح چند طرح عمرانی در سفر رییس مجلس به استان بوشهر

صبح زود روز دوشنبه (هفتم شهریور) به فرودگاه مهرآباد رفتم و به همراه وزیر نفت، مدیرعامل شرکت نفت و تعدادی از مدیران این وزارتخانه و نیز مجمع نمایندگان استان عازم عسلویه شدیم. شب برگشتیم. افتتاح و بهره‌برداری از بلوک اول نیروگاه سیکل ترکیبی، آغاز بهره‌برداری از طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی پالایشگاه های فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، افتتاح واحد‌های ۳ و ۴ و ۵ نیروگاه ایران ال.ان.جی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط دریایی فاز ۱۶ بخش‌هایی از برنامه این سفر یک‌روزه بود.

بر خلاف برخی بریزوبپاش‌های سابق، سفر ساده و با کمترین تشریفات بود. در جلسه‌ای که در شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد به همراه استاندار و نمایندگان استان اهم مطالبات خود از صنعت نفت را مطرح کردیم، برخی اتفاقات جالب، این سفر را خاطره‌انگیز کرد! عصر با بالگرد به همراه وزیر به شناور لوله‌گذار سی‌مستر رفتیم و از عملیات پیچیده لوله‌گذاری در دریا بازدید کردیم.

کار سخت متخصصان بومی مایه مباهات است. در نتیجه این کار مهم، میزان انتقال گاز از دریا به خشکی به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد داشت تا کشور در زمستان آینده با چالش کمبود گاز مواجه نشود. در حاشیه این سفر و همچنین در پرواز برگشت فرصتی دست داد تا با وزیر نفت و معاونان و مدیران ایشان در مورد مطالبات استان صحبت کنم.

پیگیری وضعیت کارکنان نفت نرگسی

با آقای اوجی در مورد استخدام نیروهای بومی و وضعیت کارکنان، مسئولیت اجتماعی نفت نرگسی وحدتیه، کمک به دانشگاه‌های استان، خدمات متقابل نفت به استان بوشهر و… صحبت کردم. از ایشان در مورد مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و تاثیر تحریم‌ها بر نفت و آنچه این روزها توافق شده پرسیدم که توضیحاتی دادند.

در مورد حقوق نیروهای ارکان ثالث هم صحبت کردم و نامه آنان را به ایشان تحویل دادم. با مدیرعامل شرکت ملی نفت در مورد بی‌مسئولیتی نفت نرگسی وحدتیه صحبت و گلایه کردم، قول دادند که بزودی در جلسه‌ای مشترک مطالبات مردم را در این زمینه پیگیری و بررسی کنند.

پیگیری افزایش پروازهای ایرلاین به بوشهر

با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد پتروشیمی دشتستان صحبت مفصلی داشتم و مجدداً مسائل را مرور کردیم. مدیرعامل هواپیمایی قشم هم در برگشت در پرواز بود، از ایشان خواستیم که تعداد پروازهای این ایرلاین به بوشهر را افزایش دهند، استقبال کردند. شب با شهردار تهران در مورد خرید خرمای دشتستان صحبت کردم، دستورات خوبی صادر کردند که ان‌شاءالله به‌زودی اعلام می‌شود.

روز سه‌شنبه (هشتم شهریور) مجلس در دو نوبت صبح و عصر طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد. بالاخره در جلسه عصر بررسی و تصویب همه ۶۷ ماده این طرح مهم به پایان رسید. تذکری را خطاب به وزیر جهاد کشاورزی در مورد لزوم جبران خسارات وارده بر کشاورزان و نخل‌داران آماده کرده و به امضای تعدادی از همکاران رساندم. احساس می‌کنم که وزارت جهاد کوتاهی می‌کند.

با دفتر رئیس مجلس در مورد سفر ایشان به استان تماس و رایزنی کردم، در نهایت پیشنهاد دادم که آقای قالیباف در سفر به دشتستان از سد دالکی بازدید کنند. علت این پیشنهاد هم این بود که اولاً طرح احداث سد دالکی بزرگترین طرح عمرانی استان است (حداقل چهار بخش از آن متاثر خواهند شد) و مطالبه ده‌ها هزار نفر است و اتمام آن اقتصاد دشتستان را متحول خواهد کرد.

ثانیاً اصلی‌ترین مشکل آن کمبود منابع و اعتبارات است و نیاز به حداقل ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل دارد و بازدید رئیس مجلس به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

حل مساله آب و بزرگترین طرح برای آن سد دالکی است

ثالثاً جدی‌ترین تهدید دشتستان، «آب» است و در میان انبوه مسائل، حل مساله آب اولویت دارد و بزرگترین طرح برای آن، سد دالکی است. دیروز و در عسلویه قرار بود که با مدیرعامل شرکت گاز در مورد وضعیت کنتورخوان‌ها صحبتی داشته باشیم اما فرصت نشد، حوالی ظهر تماس گرفتند و صحبت کردیم. با آموزش و پرورش، بنیاد شهید، میراث فرهنگی، وزارت راه و سازمان بازرسی در مورد مشکلات مردم تماس داشتم. قرار بود که مجلس چهارشنبه تعطیل باشد اما با رای نمایندگان مقرر شد که جلسه چهارشنبه برگزار شود. از شرکت ملی نفت برای برگزاری جلسه‌ای در مورد مطالبات مردم از نفت نرگسی تماس گرفتند و برای فردا توافق کردیم.

در جلسه روز چهارشنبه (نهم شهریور) طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر رای‌گیری الکترونیکی بررسی و تصویب شد. اهمیت بالایی دارد. بخش زیادی از وقت مجلس بخصوص در سال اول برای برگزاری انتخابات مجامع و شوراها بصورت دستی هدر می‌رود و این اصلاح به بهره‌وری بیشتر وقت مجلس کمک می‌کند.

قبل از ظهر به همراه امام جمعه و شهردار وحدتیه به شرکت ملی نفت رفتیم و در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت ملی نفت، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و تعدادی دیگر از مدیران نفت، مطالبات مردم از نفت نرگسی را پیگیری و بررسی کردیم. در نهایت توافقات خوبی برای اجرای طرح و بکارگیری نیروهای بومی صورت گرفت که در صورت اجرایی شدن تاثیر بالایی خواهد داشت.

سفرهای قالیباف عملیاتی و غیر تشریفاتی است

اول صبح روز پنجشنبه (دهم شهریور) به فرودگاه رفتم و به همراه رئیس مجلس و اعضای مجمع نمایندگان استان و روسای کمیسیون‌های انرژی، صنایع و کشاورزی عازم عسلویه شدیم. در فرودگاه وزیر جهاد کشاورزی را هم ملاقات کردیم که عازم خراسان شمالی بود، در مورد خسارات وارده بر کشاورزان استان صحبت کوتاهی کردیم. سفرهای آقای قالیباف معمولاً عملیاتی و غیرتشریفاتی است.

در عسلویه از پالایشگاه دوم مجتمع گازی و اسکله بازدید شد، سپس به بوشهر آمدیم و از آنجا با بالگرد عازم کارگاه طرح راه‌آهن بوشهر – شیراز شدیم. در جلسه‌ای که با همین موضوع در آنجا برگزار شد، راه‌های تامین مالی طرح که نیاز به ۳۰ همت دارد، بررسی شد.

در ادامه راهی محل احداث طرح سد دالکی شدیم و آقای قالیباف از طرح بازدید کردند، به علت سوابق‌شان در قرارگاه سازندگی بر مراحل فنی ساخت سد تسلط داشتند. در مسیر توضیحات لازم را درباره دشتستان و قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات و چالش‌های آن به آقای قالیباف دادم.

مشکلات شهرستان دشتستان به رییس مجلس تشریح شد

در حاشیه این بازدید و با هماهنگی که از قبل شده بود، مشکلات کشاورزی و درمانی شهرستان برای رئیس مجلس تشریح شد. پس از بازدید آقای قالیباف از سد، از ایشان جدا شدم و بلافاصله به همراه فرماندار به اعضای کمیسیون عمران مجلس، معاون وزیر راه و معاون عمرانی استاندار ملحق شدیم و علاوه بر بزرگراه دالکی کنارتخته، از راه‌های بخش‌های ارم و بوشکان بازدید کردیم.

گرچه چند ساعت طول کشید اما لازم و مفید بود. رئیس و اعضای کمیسیون عمران بر مطالبه مردم ارم و بوشکان مبنی بر بهبود کیفیت راه‌های این دو بخش محروم صحه گذاشتند، قول‌هایی هم داده شد که در صورت تحقق، چهره هر دو بخش را متحول خواهد کرد.

عصر به همراه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از نخیلات آبپخش و اجرای طرح تحول نخیلات در آن، دشت شبانکاره و اجرای طرح آبیاری تحت فشار در آن و پمپاژ و اجرای طرح تحول نخیلات در سعدآباد بازدید کردیم، کشاورزان از نزدیک مسائل خود را بیان کردند. بازدیدها تا شب ادامه داشت، فصل مشترک طرح ها مشکلات مالی است. خیلی علاقه‌مند بودم که در کنگره بزرگداشت سالروز شهادت شهید رئیسعلی دلواری شرکت کنم اما متاسفانه به علت طولانی شدن بازدیدها میسور نشد.

جمعه (۱۱ شهریور) علاوه بر شرکت در نمازجمعه وحدتیه، با تعدادی از مردم شریف ملاقات کردم.