امروز: دوشنبه - 26 شهریور 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=17134

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از 27 مرداد تا 2 شهریور ۱۴۰۳)؛

گزارشی از جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/ چرا با برخی وزرا مخالفت کردم؟

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از گزارشی از جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت و چرا با برخی وزرا مخالفت کردم؟ خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از 27 مرداد تا 2 شهریور ۱۴۰۳) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: صبح شنبه (۲۷ مرداد) اولین جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس برگزار شد. پس از سخنان موافقان و مخالفان کابینه، رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی دفاع کرد، مابقی وقت خود را نیز به تعدادی از نمایندگان داد.

جلسه با شهردار تهران

تعدادی از وزرای پیشنهادی که در کمیسیون مورد نقد بنده قرار گرفته بودند به سراغم آمدند و تلاش کردند تا نظرم را عوض کنند. بعد از ظهر صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات بررسی شد، شب در کمیسیون اصل نود به همراه جمعی از نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم. آخر شب با شهردار تهران جلسه داشتم.

روز یکشنبه (۲۸ مرداد) در دو نوبت صبح و عصر صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور خارجه، اقتصاد، بهداشت و کار بررسی شد. بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش کمیسیون در مورد صلاحیت و برنامه‌های وزرای اطلاعات و امور خارجه را در صحن قرائت کردم.

تذکر به رییس مجلس 

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، به رئیس مجلس در مورد لزوم خارج شدن این موضوع از دستور کار مجلس تذکر دادم. تذکر حقیر طبق ماده ۲۲ آئین‌‌نامه داخلی مجلس و در راستای دفاع از مردم‌سالاری، جمهوریت و حقوق مردم بود. بعد از تذکر تعداد زیادی از نمایندگان تشکر کردند.

صبح دوشنبه (۲۹ مرداد) در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی در سالن مشروطه شرکت کردم، خروجی خاصی نداشت. در صحن مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صمت بررسی شد، بنده گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع را قرائت کردم.

دقایقی با وزیر پیشنهادی دفاع در مورد مفاسد در زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صحبت و بر لزوم اقدام انقلابی در آن مجموعه ها تاکید کردم، نکته دیگر ضرورت استفاده از نیروهای بومی در صنایع وزارت دفاع بود. امیر نصیرزاده پذیرفت و قول اصلاح داد.

ظهر ابتدا در جلسه فراکسیون مقاومت پیرامون ارتباطات پارلمانی با مقاومت عراق و سپس در جلسه مجمع نمایندگان استان با وزیر پیشنهادی نیرو شرکت کردم. شب در جلسه‌ای به همراه جمعی از نمایندگان انقلابی مجلس پیرامون کابینه همفکری کردیم.

روز سه‌شنبه (۳۰ مرداد) در صحن مجلس صلاحیت وزرای علوم، کشور، ارشاد، میراث فرهنگی و نفت بررسی شد. بنده در موافقت و مخالفت با تعدادی از وزرای پیشنهادی نام‌نویسی کرده بودم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی نامم از قرعه بیرون آمد.

ساعتی فرصت داشتم تا مطالبم را جمع‌بندی کنم، با تعدادی از کارشناسان و مطلعین مشورت کردم، واقعیت این بود که در جلسه کمیسیون با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، مطالب و سؤال هایم را مطرح کرده بودم و وی به بخش اعظم آنها پاسخ داد لذا بنا نداشتم که در مخالفت با او ثبت‌نام کنم اما در ادامه مدارک و مستنداتی به دستم رسید که متوجه شدم طرف صداقت نداشته است لذا مصمم ثبت‌نام کردم و در مخالفت با آقای صالحی امیری صحبت کردم.

پس از نطق مورد لطف و محبت مردم قرار گرفتم. به پیشنهاد معاون وزیر راه جلسه‌ای با وزیر پیشنهادی راه در کمیسیون عمران و با حضور برخی معاونان داشتم، دغدغه‌هایم در حوزه راه از جمله تکمیل کریدورها، راه‌آهن و آزادراه را با خانم صادق در میان گذاشتم و او نیز ضمن تایید بر اراده خود برای تکمیل آنها تاکید کرد.

به همراه تعدادی از نمایندگان استان با وزیر پیشنهادی نفت در مورد لزوم استفاده از توان نیروهای بومی در اداره صنعت نفت گفتگو کردیم. پس از جلسه علنی مجلس، جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار و در مورد وزرای پیشنهادی رای‌گیری شد که چهار تن از ايشان در فراکسیون رای نیاوردند.

از صبح تا ظهر روز چهارشنبه (۳۱ مرداد) صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش در صحن مجلس بررسی شد، نزد رئیس مجلس رفتم و در مورد تدبیر برای مواجهه با کابینه و ایستادگی مجلس بر روی مواضع انقلابی خود نکاتی را گفتم. از آقای عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ۱۴۰۰ سوالاتی پرسیدم که پاسخ داد.

سخنان رئیس‌جمهور و هزینه وی از رهبر انقلاب دارای اشکالاتی بود

در جلسه بعد از ظهر مجلس ابتدا رئیس‌جمهور سخنرانی کرد. سخنان رئیس‌جمهور و هزینه وی از رهبر انقلاب دارای اشکالاتی بود با این توضیح که اولاً اساساً رئیس جمهور نباید محتوای جلسه دو نفره خود با رهبری را رسانه‌ای کند، ثانیاً رهبر انقلاب در انتخاب وزرا هیچگاه دخالت نکرده و نمی‌کنند اما به روسای جمهور مشورت و نظر می‌دهند، ثالثاً افرادی که آقای پزشکیان از آنها نام برد (نهایتاً) مورد مخالفت رهبر انقلاب قرار نگرفته اند، این معنایش این نیست که این افراد گزینه رهبری برای وزارت هستند. متأسفانه آقای پزشکیان بگونه‌ای سخن گفتند که انگار این افراد گزینه رهبر معظم انقلاب هستند و این گزاره‌ای غلط بود. بعد از سخنان رئیس‌جمهور، رای‌گیری برای اعتماد به وزرا انجام شد.

بنده به تعدادی از وزرا از جمله وزرای بهداشت، میراث فرهنگی و صنعت معدن و تجارت رای ندادم. در ایام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، در مخالفت با برخی از این وزرا ثبت‌نام و در موافقت با وزرای پیشنهادی اطلاعات، دفاع، کشور و نیرو ثبت‌نام کردم. بلافاصله پس از رای‌گیری عازم فرودگاه و راهی بوشهر شدم.

آخر هفته نایب‌الزیاره شما در عتبات عالیات و حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی بودم.

در پایان چند نکته را لازم می‌دانم در رابطه با رویدادهای اخیر خدمت مردم عزیز عرض کنم:

اول؛ از اینکه به علت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و مشغله بسیار زیاد در هفته‌های اخیر کمتر توانستم پاسخگوی مردم عزیز باشم عذرخواهی می‌کنم.

دوم برخی خرده گرفته‌اند که فلانی نباید با هیچ وزیری مخالفت کند با این استدلال که اگر او فردا رای بیاورد و وزیر شود حق شهرستان را نمی‌دهد! به عبارتی چنین تئوریزه می‌کنند که اگر فردی مفسد اقتصادی امنیتی اعتقادی بود در برابر او سکوت کنیم و مخالفت نکنیم! شاید خود این عزیزان هم متوجه نیستند که چه می‌گویند، پس وظیفه و سوگند نمایندگی و قولی که به مردم داده‌ایم چه می‌شود؟ این استدلال نازل خود موید اقدام ماست یعنی کسی که از جایگاه وزارت خود برای تسویه حساب با نماینده منتقد سوء استفاده می‌کند حتماً لیاقت نشستن بر آن کرسی را ندارد.

سوم بنده در مبارزه با انواع فساد قائل به خط قرمز و استثنا نیستم و در این راه برای پرداخت هر هزینه‌ای آماده هستم بنابراين تهدیدهای ضمنی و مستقیم تنها اراده بنده را مستحکم‌تر می‌کند.

چهارم محور اصلی موضع‌گیری بنده مبتنی بر منافع ملت ایران برای انتخاب کارگزارانی شایسته بود و منافع گروهی و جناحی در این جهت‌گیری‌ها جایگاهی نداشت.

پنجم با دولت دعوا نداریم، حمایت از دولت و کمک به آن را وظیفه خود می‌دانیم و در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از ابزارهای نظارتی به کارآمدی دولت کمک کنیم.

پی‌نوشت: پیگیری‌های اجرایی در این هفته کم نبود اما مشغله‌های مجلس مانع گزارش آنها شد، از این بابت پوزش می‌طلبم.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: