امروز: پنج‌شنبه - 27 اردیبهشت 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=15819

با کسی شوخی نداریم

موشک در عرصه نظامی دارای خاصیت و رویکرد بازدارندگی است؛ این یک سطح نازل و اولیه از تعریف موشک و کاربرد آن است.اما در عالم سیاست موشک ها ابزار چانه‌زنی و تغییر محاسبات ذهنی سیاستمداران هستند.

موشک در عرصه نظامی دارای خاصیت و رویکرد بازدارندگی است؛ این یک سطح نازل و اولیه از تعریف موشک و کاربرد آن است.اما در عالم سیاست موشک ها ابزار چانه‌زنی و تغییر محاسبات ذهنی سیاستمداران هستند.

شلیک موشک خیبر هم دقیقاً با هدف تغییر در برخی توهمات ذهنی سیاستمداران آمریکایی و صهیونیست‌ها انجام شد. در مدت اخیر برخی سیاستمداران متوهم آمریکایی مانند دنیس راس و برخی سناتورهای آمریکایی که متوجه تغییر در موازنه قدرت در منطقه شده‌اند و می‌دانند دیگر دست برتر را در منطقه ندارند دولت بایدن را تشجیع به تقویت تندروهای صهیونیست می کنند و معتقدند باید دست صهیونیست‌ها را برای عملیات علیه جمهوری اسلامی باز گذاشت.

البته از سیاستمداری مانند بایدن که مشاعر خود را از دست داده و برای رضای صهیونیست‌ها ممکن است دست به هر حماقتی بزند، چنین رویکردی بعید نیست. اما موضوع اصلی هشدار به متوهمین صهیونیست است.

امروز صهیونیست‌ها با دو چالش مواجه هستند. چالش اول بحران داخلی و خارجی صهیونیست‌هاست و چالش دوم صهیونیست‌ها، از بین رفتن توان بازدارندگی آنهاست که در سطح عالی به آن اذعان می کنند.

نتانیاهو امروز برای فرار از بحران داخلی و خارجی می خواهد تولید بحران بکند. امروز صدها هزار نفر از مردم حتی نظامیان صهیونیست به کف خیابان علیه نتانیاهو می آیند و شیفت از بحران داخلی به بحران خارجی و تقویت همگرایی در بین شهرک نشینان راهکاری است که نتانیاهو به آن می اندیشد.

از سویی صهیونیست‌ها با چالش و کاهش بازدارندگی مواجهند. از سال ۱۹۶۷ که کل اعراب را در شش روز شکست دادند تا به امروز قدرتشان هر روز رو به زوال بوده است.

امروز نمی توانند پاسخ یک گروه مقاومت را هم بدهند. در قضیه اخیر و درگیری با گروه های مقاومت بعد از چند ساعت صهیونیست ها شروع به رایزنی با مصر کردند تا آنها گروه های مقاومت را از حمله به شهرک‌های اشغالگران صهیونیست باز دارند.

اما خیبر این پیام را به هر دو گروه سیاستمداران آمریکایی و صهیونیستی ارسال می‌کند که منطقه جایی نیست که آنها بخواهند حماقت کنند. نتیجه حماقت آنها چیزی جز شخم زدن خاک تصرف شده صهیونیست ها و پایگاه های غیرقانونی اطراف خاک ایران نیست.

امروز و برخلاف صهیونیست ها که با چالش و کاهش بازدارندگی مواجهند به یمن متخصصین نظامی داخلی هر روز توان نظامی و بازدارندگی ایران افزایش یافته و هر حماقت یا توطئه‌ای علیه کشور را در نطفه خفه می‌کنند. البته آمریکایی‌ها بارها طعم توان نظامی و بازدارندگی ایران را چشیده اند که آخرین مورد آن حمله به پایگاه عین الاسد و ساقط کردن پهپاد گلوبال هاوک بود.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: