امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=3726

پشت پرده فساد ۱۷۰ میلیون دلاری در پتروشیمی مهر/ افشاگری نماینده دشتستان

روزنامه ایران در گزارش امروز خود از فساد پتروشیمی مهر خبر داد و نوشت: شرکت پتروشیمی مهر سال ۱۳۸۴ با هدف تولید محصول پلی‌اتیلن سنگین و با سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی بین‌الملل ایران و شرکت‌ اتحاد سرمایه‌گذاری پتروشیمی سنگاپور تأسیس و سال ۱۳۸۸ در منطقه اقتصادی عسلویه با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول پلی‌اتیلن سنگین به بهره‌برداری رسید.

شرکت پتروشیمی مهر سال ۱۳۸۴ با هدف تولید محصول پلی‌اتیلن سنگین و با سرمایه‌گذاری مشترک پتروشیمی بین‌الملل ایران و شرکت‌ اتحاد سرمایه‌گذاری پتروشیمی سنگاپور تأسیس و سال ۱۳۸۸ در منطقه اقتصادی عسلویه با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول پلی‌اتیلن سنگین به بهره‌برداری رسید.

دکتر رضایی: دولت قبل صدها میلیارد تومان به شرکت های پتروشیمی بدهکار شد

سال‌ها این شرکت به عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور شناخته می‌‌شد و از نظر درآمدی زبانزد بود، اما در دولت قبل به علت سوء مدیریت، صدها میلیارد تومان به دیگر شرکت‌های پتروشیمی کشور از جمله پتروشیمی جم و پتروشیمی مروارید بدهکار شد.

دکتر رضایی: مدیران متخلف حدود ۲۰۰ میلیون دلار منابع این شرکت را غارت کردند

چرا؟ به این دلیل که سهامدار خارجی در نبود نظارت و پیگیری نهادهای ناظر با کمک مدیران متخلف ایرانی که اتفاقاً با رأی او منصوب شده بودند، حدود ۲۰۰ میلیون دلار از منابع این شرکت را غارت کرد و این موضوع پتروشیمی مهر را در پرداخت هزینه تأمین خوراک مجتمع ناتوان کرد.

در نهایت یکی از شرکت‌های ممتاز تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین در کشور و منطقه در فساد و مشکلات مالی و همین طور کاهش و سپس توقف تولید غرق شد.

اکنون اخباری از این فساد ۱۷۰ میلیون دلاری که غارت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از اموال کشور تلقی می‌‌شود، منتشر شده و گفته می‌‌شود که احتمالاً فساد در این پرونده به برکناری مدیرعامل آن در هفته‌های اخیر ارتباط دارد، اما پیگیری‌های ایران نشان می‌‌دهد که در دولت گذشته، سهامدار خارجی پتروشیمی مهر، فردی (م.ن) را به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهر معرفی کرده بود تا بتواند از نفوذ وی در جلوگیری از رسیدگی به پرونده فساد استفاده کند، اما هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار ایرانی پتروشیمی مهر، سال گذشته پس از تغییر دولت، فرد دیگری را به مدیریت شرکت منصوب کرد تا پیگیر غارت دارایی این شرکت باشد اما با شکایت سهامدار خارجی، اخیراً جلوی این انتصاب گرفته شده است. لذا علت برکناری محمد اسلامی، مدیرعامل پتروشیمی مهر در هفته گذشته، نه تخلف او در این پرونده، بلکه شکایت سهامدار خارجی بوده است.

دکتر رضایی: مکاتبات وزارت نفت دولت سیزدهم برای افشای این فساد

اما گذشته از موضوع پیگیری‌های مدیرعامل جدید، وزارت نفت نیز در دولت سیزدهم به این مسأله ورود کرده بود، به طوری که یک مقام ارشد وزارت نفت به «ایران» می‌‌گوید: «این پرونده مربوط به فسادی است که در دولت قبل رخ داده و از سال گذشته با مکاتبات مجموعه وزارت نفت به ویژه شخص وزیر پیگیر آن شدیم و اقدام علیه فساد و احقاق حق را در این جریان دنبال کردیم.»

نویسنده: دکتر ابراهیم رضایی

منبع خبر: روزنامه ایران

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: