امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=4326

در گفت وگو با شبکه افق سیما؛

نماینده دشتستان از عوارض اعمال شده برای صادرات گوجه فرنگی انتقاد کرد

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی از عوارض اعمال شده برای کشاورزان در زمینه صادرات گوجه فرنگی از سوی دولت انتقاد کرد.

دکتر ابراهیم رضایی در گفت‌وگوی زنده با شبکه افق سیما با اشاره به مشکلات گوجه‌فرنگی کاران، اظهار داشت: در دو هفته اخیر به صورت مکرر درگیر این مساله بودم، با وزیر جهاد کشاورزی جلسه داشتیم و در چند نوبت با ایشان و سایر مسئولان مرتبط در وزارت جهاد و صمت رایزنی کردیم.

وی به کاشت بیش از ۱۱ هزار هکتار اراضی گوجه‌فرنگی در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد:حوزه من در شهرستان دشتستان نخستین جایی است که در آن گوجه فرنگی زیادی جهت مصرف در داخل و صادرات تولید می شود.

رضایی با نقد عملکرد مسئولان در این باره افزود: نکته مثبت این بود که مدیران مربوطه در این زمینه پاسخ گوی ما بودند و در دسترس بودند معاون وزیر و رییس سازمان تعاون روستایی به دشتستان آمدند و با کشاورزان گفتگو کردند.

وی ادامه داد: اما اشکال سئوالی که وجود دارد این است که چرا با هزینه زیاد مسئله را حل می کنیم؟

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من ۱۰ روز قبل به مسئولان مربوطه گفتم عوارض بر روی صادرات گوجه‌فرنگی درست نیست و کشاورزان اعتراض دارند چرا که سرمایه گذاری کرده‌اند و الان منتظر سود خود هستند.

رضایی با انتقاد از برنامه ریزی اشتباه وزارت جهاد کشاورزی ، اظهار داشت: چرا اینقدر بد برنامه ریزی می کنیم؟ چرا پس از آنکه کشاورز گوجه فرنگی کاشته است ، عوارض وضع می کنیم؟

وی با اشاره به عمر کوتاه گوجه‌فرنگی گفت: نمی توانیم به کشاورز بگویم که چند مدت صبر کند تا ما تصمیم بگیریم که چکار بکنیم یا نکنیم. باید درست برنامه ریزی کنیم و سریع تصمیم بگیریم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کشاورز می گوید آبی که برای کشت گوجه فرنگی استفاده می کنم این را می توانم برای گوجه فرنگی استفاده کنم اما برای گندم نمی شود استفاده کرد این آب به درد کاشت گندم نمی خورد اما که این حرف کشاورزان در برنامه ریزی ها دیده نمی شود به عبارتی همان برنامه ای که برای شمال کشور است برای جنوب کشور هم است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکاتی که در برنامه ریزی هایمان به آن فکر نمی کنیم تبعات تصمیم های ماست بطور مثال عراق یا قطر یک مقصد همیشگی گوجه فرنگی استان بوشهر بوده است، حالا قطری ها منتظر ما نمی مانند که عوارض را حذف کنیم یا بخش نامه و آیین نامه اصلاح شود بلکه به سراغ تولیدکنندگان دیگر می روند و دیگران جای ما را در بازار آنها پر می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بالاخره برای این مشتری که از خارج پیدا کردیم تاجر رفته ذره ذره اعتبار جمع کرده تا توانسته نظر مثبت آن را جلب کند، بعد کسی پیدا می شود یک بخشنامه می دهد هم بازار خارج را به هم می ریزد و هم بازار داخل را به هم می ریزد و کشاورز را بیچاره می کند.

رضایی اظهار داشت: برای تعیین الگوی کشت باید ابتدا نظر کشاورزان اخذ و سپس تصمیم گیری شود.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: