امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=6184

دکتر ابراهیم رضایی منتخب مردم شریف دشتستان در مجلس:

«شفافیت» باید از مجلس شروع شود/ تعهدات اجتماعی شرکت نفت حساب و کتاب ندارد

دکتر ابراهیم رضایی منتخب مردم شریف شهرستان دشتستان در مجلس از علت کاهش اعتماد عمومی، لزوم شفافیت، ارتباط مجلس آینده با دولت، تعهدات بی‌حساب‌وکتاب نفتی‌ها و تغییر به نفع مردم سخن گفت.

گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، اولین مهمان دفتر جدید خبرگزاری فارس جوانی بود که در اسفند ۹۸ منتخب مردم دشتستان شد. دکتر ابراهیم رضایی را می‌توان از آن دسته افرادی دانست که توانست با موج جوان مؤمن انقلابی همراه شود، خود را اثبات کند و مردم نیز به او اعتماد کردند. ابراهیم رضایی دکتری علوم ارتباطات دارد و در این مدت کوتاه توانسته با استفاده از این توان و ارتباط خوب با رسانه‌ها بیشتر از بقیه منتخبین سر زبان‌ها باشد با این‌حال فارغ از این مسائل در این گفت‌و‌گو سعی شد تا جدی‌تر و صریح‌تر به مسائل روز پرداخته و دیدگاه رضایی در مورد مسائل مختلف به ارزیابی مخاطبین گذاشته شود.

ناکارآمدی دولت اثر خود را پای صندوق نشان داد

یکی از مسائل مهمی که کمتر به آن پرداخته شد، میزان مشارکت پایین مردم نسبت به دورهای گذشته در انتخابات است. اگرچه این مشارکت نسبت به کشورهای مختلف میزان بالایی است اما ریشه‌یابی آن می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز جامعه را عیان کنید. ابراهیم رضایی منتخب مردم دشتستان در مجلس یازدهم در این زمینه اظهار داشت: اگرچه در حوزه دشتستان که بنده در آن حضور داشتم بخش عمده مردم حضور داشتند اما مسئله‌های کلان کشور را در نظر بگیریم، این درصد مشارکت به ضعف، ناکارآمدی، فساد و مدیریت ضعیف اجرایی دولت برمی‌گشت. بدنه مدیریتی ناکارآمد، پیر و خسته حاکم بر دولت اثر خود را در کف جامعه نشان داد و باعث شد عده‌ای ناراحت و ناامید شوند و به‌پای صندوق نیایند.

وی ادامه داد: برخلاف تبلیغات اصل کار و امور کشور به دست دولت انجام می‌شود، بطوریکه ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست قوه مجریه است و باید تلاش کرد تا دولت کارآمد شود. جریان انقلابی که وارد مجلس شده است در یک سال باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری باید کارآمدی از خود نشان دهد تا مردم ثمره اعتماد به منتخبین را ببینند و حتماً آن موقع میزان مشارکت بیشتری در انتخابات خواهیم داشت.

رضایی بیان داشت: اگر به گذشته نیز نگاه کنیم زمانی بیشترین مشارکت در انتخابات را داشتیم که دولت کارآمدی بیشتری را داشته است. به‌طور مثال دولت نهم به‌عنوان کارآمدترین دولت ۳۰ سال گذشته کشور، شاهد مشارکت بالا در انتخابات ۸۸ بود زیرا دولت کارآمدی در رأس کار بود. آن موقع دولت سفرهای استانی داشت و با مردم و محرومین نشست و برخاست داشت؛ اما در مقابل ما رئیس‌جمهور را در بین مردم نمی‌بینیم و نهایت افتخار او این است که در پشت شیشه ماشین میلیاردی و دودی خود نظرسنجی می‌کند. حتماً شیوه کار کاری دولتی که حضرت آقا آن را به‌عنوان دولت اقدام از آن نام برد، اثر خود را در انتخابات نشان می‌دهد و مشارکت بیشتر می‌شود. یا در قوه قضاییه دیدیم یک رئیس انقلابی، جهادی وارد می‌شود و امیدهایی در سطح جامعه شکل می‌گیرد.

منتخب مردم دشتستان دولت فعلی را دولت اشراف خواند و افزود: امیدوارم دولت پیام انتخابات اخیر را درک کرده باشد، هم نتیجه انتخابات و هم میزان حضور را دیده باشد و به‌صورت جهادی در حوزه‌های مختلف کار کند.

رضایی کرونا را عامل مهم دیگر در کاهش مشارکت دانست و اظهار داشت: بخشی از پایین بودن مشارکت مردم به خاطر کرونا بود؛ شایعات کرونا و تبلیغات منفی آن باعث شد که در روز انتخابات اعلام کنند نیازی به انگشت زدن نیست، این اتفاق به یک عقبه تبلیغاتی بزرگی برمی‌گشت که ترس از شیوع کرونا در همه اقشار تأثیر گذاشت.

شفافیت، نماینده را ملزم به پاسخگویی می‌کند

شفافیت مدتی است مطالبه مردمی شده و نیاز آن احساس می‌شود. ابراهیم رضایی از کاندیداهایی بود که شفافیت را در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرد. منتخب مردم دشتستان معتقد است برای شفافیت دیر نشده است. وی اظهار داشت: اگر همین‌الان شفاف نشویم خسارت بیشتری می‌بینیم. کما اینکه تا حالا خسارت زیادی به خاطر عدم شفافیت چه به‌صورت مادی و چه معنوی دیده‌ایم.

شفافیت باید اول از مجلس شروع شود

وی افزود: برای مبارزه با فساد در داخل کشور اولین  واصلی‌ترین کار شفافیت است. فسادها در پشت پرده‌ها و تاریکخانه‌ها رخ می‌دهند.  به‌طور مثال اگر ساختار گمرک ما شفاف شود مافیا دیگر وجود نخواهد داشت. در حوزه بانکی وام‌های کلان بدون ضمانت داده نمی‌شود. اعتقاد بنده این است که برای شفافیت مجلس باید پیشگام باشد. شفافیت باید اول از مجلس شروع شود. اگر تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد، لابی می‌شود باید شفاف باشد. مردم باید از امتیازات، نحوه اداره مجلس، سفرهای خارجی نمایندگان مطلع باشند. شفافیت نماینده را ناچار به پاسخگویی می‌کند چون عملکرد او در انظار مردم است. در مجلس آینده نیز شفافیت را در اولویت کاری قرار خواهم داد.

 

تفکر انقلابی منتخبین برای بوشهر یک فرصت است

درنتیجه انتخاب مردم، منتخبین استان بوشهر از یک جریان فکری و همگرا باهم انتخاب‌شده‌اند.  چیزی که طی دوره‌های گذشته به این شکل دیده نشده بود. نتیجه این همگرایی می‌تواند یک مجمع نمایندگان قوی باشد. رضایی این اتفاق را امیدآفرین توصیف کرد. وی بیان داشت: نمایندگان استان در مجلس یازدهم همگی انقلابی هستند و همه ما مصمم به کار و خدمت هستیم و هدفی جز این نداریم. اگرچه ما باید در اصول هم‌نظر باشیم اما طبیعتاً به معنای این نیست که سلیقه‌ها یکی باشد اما باید این را در نظر بگیریم که نباید دچار اختلاف جدی شویم و اختلافات را بین مردم بکشیم.

منتخب مردم دشتستان ادامه داد:  همه ما برای دفاع از حقوق مردم استان، فارغ از اینکه هرکسی از هر حوزه باشیم، یک‌صدا برای دفاع از حقوق مردم استان باید فعالیت بکنیم.

رضایی تفکر انقلابی منتخبین مجلس را فرصت خوبی برای استان طی دوره آینده خواند و بیان داشت: تا به الآن چند جلسه بین منتخبین برگزار شده است. موضوع جلسات مباحث کلان استان بوده که یک مورد آن منجر به صدور بیانیه‌ شد.

مجلس آینده با تعریفی جدید، حامی دولت خواهد بود

طی سال‌های اخیر رفتارهایی از نمایندگان مجلس دیده شد که  باعث شد مجلس را از رأس امور دور کرد. منتخب مردم دشتستان اشتباه در تحلیل را عامل اصلی این رفتارها می‌داند. وی اظهار داشت: خیلی وقت‌ها ممکن است یک نماینده فکر کند که اگر حامی دولت باشد مشکل مردم بهتر حل می‌شود؛ اما این تحلیل اشتباه است. بنده اعتقاد دارم که این رویکرد غلط است. ما حتی اگر با یک دولت همسو مواجه باشیم این‌گونه نباید باشد.

رضایی تعریف دیگری از حمایت داشت. وی بیان کرد: در مجلس آینده ما از دولت چه در سطح ملی و چه استانی حمایت خواهیم کرد. حمایت کرد اما چه نوع حمایتی؟  اعتقاد دارم که بهترین کمکی که ما می‌توانیم به دولت آقای روحانی کنیم این است که عناصر آلوده، فاسد، ناکارآمد و بی‌انگیزه را از دولت جدا کنیم و افراد باانگیزه، تازه‌نفس، متخصص، کاردان و کار بلد را وارد دولت شوند.

وی بیان داشت: اتفاقاً نگاه نقادانه به دولت، به نفع اوست. اگر مدیر فاسدی وجود دارد چرا باید بقیه بدنه اجرایی را بدنام کند. همه مدیران ما که ناسالم نیستند. باید از مدیران سالم، خوب و باانگیزه دفاع کنیم. دقیقاً این دفاع از حق مردم است و باید مجلس با ابزاری که در اختیار دارد از آن استفاده کند.

منتخب مردم در مجلس یازدهم، تلاش دولت برای همسو کردن مجلس را خطرناک عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس این است که دولت‌ها به بهانه افزایش کارایی مایل است مجلسی همسو داشته باشند؛ بنابراین در انتخابات لیست می‌دهند و عملاً حامی جریان خاصی می‌شوند.  وقتی نماینده وامدار دولت شد در دوراهی مردم و دولت، طرف دولت را می‌گیرد. نتیجه آن می‌شود دولت فعلی که پایین‌ترین سرمایه اجتماعی و کارآمدی را در کشور دارد.

 

آب، مسئله اول تولید در دشتستان

محصولات تولیدی در حوزه کشاورزی مهم‌ترین منبع درآمد مردم شهرستان دشتستان است. طی دهه اخیر که با موضوعات اقتصادی توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است اما روند پیشرفت اقتصادی تحت تأثیر عوامل مختلف به‌کندی پیش می‌رود. ابراهیم رضایی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را برای پیشرفت کشور و دشتستان ضروری عنوان کرد و بیان داشت: اقتصاد اولویت اول کشور است. طبیعتاً باید جهت‌گیری‌های مجلس و دولت باید برمدار و در چارچوب نظریات و بیانات رهبر انقلاب باشد زیرا در طی این سال‌ها هر وقت که ما انحراف داشتیم در بیانات و چارچوب ولی‌فقیه دچار خسارت شدیم.

وی ادامه داد: دشتستان به‌عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر سالانه بالغ‌بر ۴۳۴ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند و خرما که برند دشتستان است سالانه ۱۲۰ هزار تن تولید دارد. این مقدار حدود ۱۵ درصد تولید کل کشور است و باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقتصاد که در برابر تکان‌های خارجی و مشکلاتی مثل کرونا ضربه نبیند و مقاوم باشد.

رضایی بیان داشت: آب یک مسئله اساسی در شهرستان دشتستان است و یکی از راه‌ها برای حل مشکل پایان پروژه سد دالکی است. در کنار آن باید از ظرفیت طرح‌های آبخیزداری، فناوری نوین استفاده کرد تا مشکل آب حل شود.

تعهدات اجتماعی وزارت نفت حساب‌وکتاب ندارد

تعهدات اجتماعی وزارت نفت از دیگر مسائلی بود که در این گفت‌و‌گو به آن اشاره شد. رضایی کسی بود که بعد سال‌ها با اعتراض به کم‌کاری وزارت نفت در قبال مسؤولیت اجتماعی، بخصوص مسئله مقابله با کرونا موجی را در استان راه انداخت؛ اما تا تحقق آن راه طولانی است.

ابراهیم رضایی اظهار داشت: یکی از مشکلات پیش‌رو این است که مناطق نفت‌خیز خود در رقابت‌ها هستند بطوریکه هر نماینده سعی می‌کند امتیاز بیشتری بگیرد. راه‌حل اساسی این است که این تعهدات حساب‌وکتاب داشته باشد. حال چه ما عضو کمیسیون انرژی باشیم یا نه با یک مکانیزم مشخص می‌توان تعیین کرد که هر منطقه چه میزان می‌تواند از تعهدات نفت استفاده کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شاهد هستیم هر کس به‌تناسب فشاری که وارد می‌کند یک امتیاز به او داده می‌شود. ما دنبال این نیستیم که حق جایی خورده شود اما به دنبال این هستیم که حق مردم استان بوشهر گرفته شود. تلاش کلی ما این است که این تعهدات حساب‌وکتاب داشته باشد و وزارت نفت با شفافیت آن را اجرایی کند.

تغییر به نفع مردم خواهد بود

تجربه سال‌های طولانی مجلس نشان می‌دهد که عموم مردم رفع مشکلات خود را از نماینده مردم می‌خواهند. حتی معیار سنجش عملکرد نمایندگان گاهی در تضاد با نماینده مجلس است. توجه به وظایف نماینده مجلس در کنار در نظر گرفتن شعارهای آن‌ها در دوره تبلیغات می‌توان سنجش خوبی بعد ۴ سال از نمایندگان مجلس داشت. ابراهیم رضایی تعدادی از وعده‌های خود را در این گفت‌وگو شرح داد.

 

منتخب مردم دشتستان ادامه داد: ما بر اساس وظایف نماینده مجلس در انتخابات قول‌هایی دادیم و به نظرم ارزیابی مردم نیز بر اساس آن‌ها باشد. مردم به ما رأی ندادند تا به آمریکا التماس کنیم و قاعدتاً نباید با امتیاز دادن باعث سرافکندگی سرافکنده باشیم. مورد دیگر مبارزه با فساد در چارچوب فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد، یکی از اولویت‌های اصلی مجلس و یکی از دغدغه‌های اصلی بنده است.

وی افزود: شعار اصلی ما، تغییر به نفع مردم بود. مجلس آینده به‌خصوص در یک سال اول باید کارنامه خدمتی از خودش به نمایش بگذارد تا مردم در سال ۱۴۰۰ به این جریان فکری اعتماد کند تا دولت بعدی را از دست این جریان غربی نجات دهد. مردم دشتستان مشکلات زیادی دارند اما بیکاری و مسئله بی‌آبی از اصلی‌ترین مسائل است که ما تلاش خود را می‌کنیم تا از اعتبارات ملی و استانی، برای کم کردن مشکلات مردم استفاده کنیم.

ابراهیم رضایی در ابتدای جلسه گفت‌وگو، خود را مخاطب خبرگزاری فارس خواند و  از روحیه جریان‌ساز ضد فساد و جهت‌گیری جهادی دفتر خبرگزاری فارس در بوشهر تشکر کرد.

منبع خبر: فارس

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: