امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=3415

نماینده دشتستان:

خرید تضمینی خرما آخرین راهکار کنترل قیمت این محصول است

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خرید تضمینی خرما آخرین راهکار کنترل قیمت این محصول است.

دکتر ابراهیم رضایی درتشریح درخواست ۱۶۰ نماینده مجلس مبنی بر خرید تضمینی خرما افزود: مورخ یک شهریورماه ۱۴۰۱ نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی تحت عنوان خرید تضمینی خرما با حداقل نرخ ۲۰ هزار تومان نوشته و ارجاع شد. خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما راهکار اصلی و پایدار نیست اما آخرین راه کنترل قیمت است که ضرورت دارد دولت در آن مداخله کند.

وی افزود: قیمت‌گذاری باید به نفع کشاورز و تولیدکننده اولیه اعم از نخل‌دار‌ و باغدار تنظیم شود. هدف نمایندگان مجلس نیز تنظیم بازار و کنترل قیمت است. همچنین با استفاده از تکمیل صنایع بسته‌بندی و نگهداری می‌توان صادرات خرما را رونق بخشید.

رضایی تصریح کرد: به طورحتم با صادرات خرما، تولید این محصولات رونق پیدا خواهد کرد و به‌موجب رونق خرما ، قیمت واقعی آن نیز مبرهن خواهد شد. اولویت این است که قیمت نهایی خرما مطلوب کشاورز و مردم باشد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به‌موجب برداشت خرما در ماه‌های شهریور و مهر عرضه این محصول به‌یک‌باره افزایش می‌یابد و از طرفی دیگر به سبب کاهش تقاضا، قیمت این محصول دچار سیر نزولی می‌گردد. دراین راستا ضرورت دارد تا دولت با مداخله خود قیمت خرما را در یک محدوده ثابت حفظ کند تا نرخ آن دچار افت ناگهانی نشود.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت صادرات خرما در دنیا قابل‌توجه است. تولید سالانه خرما در ایران  یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن است که بخش بسیاری از این تولید در اختصاص با مصرف داخلی است و بخشی دیگر مربوط به صادرات است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای بسیاری همچون ترکیه و روسیه خریدار خرما هستند اما به سبب کیفیت محدود در صنایع بسته‌بندی، نبود زیرساخت‌های صادراتی و نبود فعالیت مؤثر در مقصد، صادرات مطلوب به کشورهای متقاضی شکل نگرفته است.

رضایی تاکید کرد: شایان‌ذکر است تا بگوییم که در برخی سا‌ل‌ها موفق عمل کرده‌ایم اما در برخی سال‌ها‌ همچون سال گذشته به سبب کرونا و سایر عوامل قادر به صادرات مطلوب نبوده‌ایم.

وی اظهار کرد: لازمه صادرات فراهم‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز هوایی و دریایی است. متأسفانه ابعاد زیرساخت‌های فعلی کافی‌ و  مطلوب نیست و به همین خاطر انتظار داریم تا دولت از این حوزه حمایت کند تا زنجیره خرما از تولید تا صادرات توسعه پیدا کند.

منبع خبر: رسالت

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: