امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=7535

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از 8 تا 14 بهمن ماه ۱۴۰۱)؛

دستاوردهای اجلاس الجزایر/ پیگیری مشکلات کشاورزان گوجه‌فرنگی در گفتگو با وزیر جهاد/ دفاع از تنباکوکاران در کمیسیون تلفیق/ تسهیل صادرات به روسیه/ کم‌لطفی‌ها را با مردم در میان خواهم گذاشت

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گزارش هفتگی خود از دستاوردهای اجلاس الجزایر، پیگیری مشکلات کشاورزان گوجه‌فرنگی در گفتگو با وزیر جهاد، دفاع از تنباکوکاران در کمیسیون تلفیق، تسهیل صادرات به روسیه و کم‌لطفی‌ها را با مردم در میان خواهم گذاشت، خبرداد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۸ تا ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: ابتدای هفته را در اجلاس سالانه اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در الجزایر گذراندم.

روز شنبه (هشتم بهمن) به عنوان نماینده ایران در نشست کمیته فرهنگی اتحادیه شرکت کردم. موضوع نشست اسلام‌هراسی، تخریب اماکن مقدس مسلمانان و… بود. تلاش کردم تا گوشه‌ای از مظلومیت کشورمان در تروریسم رسانه‌ای و حمله فرهنگی غرب و نیز تهدید و تحریم آنها را بازگو کنم. شب آقای قالیباف به الجزایر رسید.

اول صبح روز یکشنبه (نهم بهمن) در جلسه ای در محل اقامت رئیس مجلس در الجزیره گزارشی از فعالیت‌های روزهای اخیر در اتحادیه به ایشان دادیم و راجع به کارها و برنامه‌های پیش‌رو همفکری کردیم. سپس در کمیته عمومی اتحادیه با حضور نمایندگان حدود ۵۰ کشور اسلامی شرکت کردیم.

مذاکره با نمایندگان مجالس عراق و عمان
در ادامه به همراه رئیس مجلس با روسای مجالس کشورهای عمان و تاجیکستان ملاقات کردیم. عصر مراسم افتتاحیه با حضور هیات‌های دیپلماتیک از کشورهای اسلامی برگزار شد. شب فرصتی دست داد تا با نمایندگان مجالس عراق و عمان پیرامون توسعه ارتباطات و افزایش مبادلات مذاکره کنم.

روز دوشنبه (دهم بهمن) در اجلاس سران حضور یافتیم، در ادامه به همراه رئیس مجلس با روسای مجالس اندونزی و بورکینافاسو و نیز نایب رئیس مجلس قطر ملاقات کردیم. خانم حمده بنت حسن که نایب رئیس مجلس قطر است از حضور در همایش زنان تاثیرگذار در تهران راضی بود.

در سیاست خارجی نگاه صرفاً اقتصادی نیست
عصر پس از دو بازدید و ملاقات در پایتخت الجزایر راهی تهران شدیم. شاید لازم باشد که این توضیح را در مورد دستاورد اجلاس الجزایر بدهم که اولاً در سیاست خارجی نگاه صرفاً اقتصادی نیست و منافع سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و… هم دیده می‌شود ثانیاً دستیابی به منافع اقتصادی صرفاً اینگونه نیست که بلافاصله یک قرارداد نوشته شود و از فردا پول به حسابمان واریز شود! بلکه باید ساختمان رابطه موثر آجر به آجر طراحی و ساخته شود تا در موعد مقرر و در بلندمدت قابل بهره‌برداری شود.

ثالثاً در یک سفر مجموعه‌ای از اهداف پیش‌بینی می‌شود اما ممکن است همه آن اهداف محقق نشود. در مجموع سفر الجزایر سفر موفقی بود، اهداف سیاسی آن محقق شد و مذاکرات موثری با نمایندگان برخی کشورها برای توسعه روابط و نیز رفع بعضی موانع با استفاده از ابزارهای پارلمانی صورت گرفت.

بعلاوه در مذاکرات رئیس مجلس با مقامات سایر کشورها مسائل مهمی مانند تحریم‌های ظالمانه در دستور کار بود و توافقاتی صورت گرفت که در صورت اجرا موثر خواهد بود. محکومیت تحریم‌ها و نیز محکومیت قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک و اقدامات گروهک‌های ضد انقلاب از دیگر دستاوردهای سفر بود.

روز سه‌شنبه (۱۱ بهمن) در صحن مجلس سئوال از وزیر صنعت در مورد کیفیت خودروهای داخلی مطرح شد. سفیر یمن در ایران مهمان کمیسیون امنیت ملی بود و توضیحاتی درباره وضعیت فعلی این کشور و جنگ در آنجا داد. باروحیه و مقاوم به نظر می رسید. امیر سیاری معاون ارتش مهمان دیگر کمیسیون بود اما در جلسه نماندم و به جلسه کمیسیون تلفیق رفتم.

تصویب پیشنهاد معافیت عوارض گمرکی برای آمبولانس های بیمارستانی
در بند میم تبصره پنج لایحه بودجه دولت برای واردات آمبولانس جاده‌ای و هلال احمر تقاضای معافیت عوارض گمرکی کرده بود، وقتی پیشنهاد دادیم که همین معافیت برای آمبولانس‌های بیمارستانی هم تکرار شود دولت مخالفت کرد! گفتم احتمالا نظر دولت این است که اگر کسی در بیرون شهر دچار حادثه شد به دادش برسند اما اگر در درون شهر دچار حادثه شد دولت تعهدی ندارد! در نهایت پیشنهاد ما تصویب شد.

هماهنگی هایی را با مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح برای تقویت بودجه دفاعی کشور انجام دادم و همه تبصره‌ها را با هم مرور کردیم.

روزهای چهارشنبه (۱۲ بهمن) علیرغم تعطیلی مجلس، کمیسیون تلفیق فعال بود و از صبح تا شب جلسه داشت. فعلاً بخش‌های درآمدی بودجه بررسی می‌شود. معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی فعال در پلتفرم‌های داخلی و مالیات بر خام‌فروشی از جمله مصوبات خوب کمیسیون در این روز بود.

موافق اخذ مالیات از خودروهای لوکس هستم
همچنین دولت در تبصره ۶ لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود که از خودروهای بالای یک‌ونیم میلیارد تومان مالیات اخذ شود با این استدلال که این خودروها لوکس به شمار می‌آیند، مخالفت کردیم، بنده موافق اخذ مالیات از خودروهای لوکس هستم اما خودروی یک و نیم میلیاردی لزوماً لوکس نیست چرا که در طی چند سال اخیر بخاطر تورم وحشتناک قیمت خودرو سرسام‌آور افزایش یافته است و این جفا است که دولتی که نتوانسته تورم را کنترل کند و در نتیجه باعث گرانی خودرو شده حالا خود به خودرویی که تا چند سال قبل یک-دهم قیمت فعلی را داشته، مالیات بگیرد، به عبارت دیگر دولت دارد از تورم هم‌ کاسبی می‌کند! در نهایت تصویب شد که از خودروهای بالای سه میلیارد تومان مالیات اخذ شود.

ظهر در دو جلسه جداگانه با مدیران وزارت دفاع و خارجه وضعیت بودجه این دستگاه‌ها در سال آینده را بررسی کردیم.

پیگیر اصلاح برخی تصمیمات غلط یا مغرضانه هستم
شب با استاندار در مورد سفر رئیس‌جمهور به استان تماس داشتم، متاسفانه کم‌لطفی‌هایی صورت گرفته که در آینده با مردم در میان خواهم گذاشت، فعلاً بشدت پیگیر اصلاح برخی تصمیمات غلط یا مغرضانه هستم، با بزرگان و مدیران هم در میان گذاشته‌ام و امیدوارم که نتیجه بگیریم.

بار دیگر خواستار حذف عوارض صادرات گوجه فرنگی شدم
مطلع شدم که مجدداً بر روی صادرات گوجه‌فرنگی عوارض وضع شده است، با معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره تماس گرفتم و خواستار بازگشت به وضع قبل شدم.

روز پنجشنبه (۱۳ بهمن) هم جلسات کمیسیون تلفیق ادامه داشت. یکی از موضوعاتی که در تبصره ۱۷ مورد بحث فراوانی شد، مالیات و عوارض بر دخانیات (سیگار و تنباکو) بود. نمایندگان کمیسیون بهداشت تاکید داشتند که به منظور کاهش مصرف دخانیات، مالیات آن در سال آینده حتی برای سیگار و تنباکوی داخلی حداقل چهار برابر شود، بنده به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان مخالفت کردیم و در دفاع هم ذکر کردیم که اولاً ما هم موافق پیدا کردن روشی برای کاهش مصرف دخانیات هستیم اما افزایش قیمت تنها موجب افزایش قاچاق دخانیات به کشور و در نتیجه تضعیف و تعطیلی کارخانجات تولید داخل می‌شود بعلاوه تعداد زیادی از کشاورزان استان بوشهر به کشت تنباکو مشغول هستند که افزایش عوارض و مالیات فشار را بر آنها بیشتر می‌کند، واقعیت هم این است که توان کنترل قاچاق آن را نداریم و نمی‌توانیم در خلا تصمیم بگیریم،

ثانیاً سابقه نشان داده که افزایش قیمت دخانیات موجب روی‌آوری به مخدرهای خطرناک و البته ارزان‌تر همچون گل می‌شود لذا باید تصمیمی عاقلانه گرفت. یکی از همکاران از دفاع بنده از دخانیات داخلی تعجب کرد و علت آن را پرسید، در پاسخ به شوخی گفتم که بالاخره تنباکو همش ضرر نیست و موجب صله رحم هم می‌شود!

مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی

با وزیر جهاد کشاورزی در مورد عوارض صادرات گوجه‌فرنگی تماس داشتم و بر ضرورت حذف عوارض صادرات آن تاکید کردم، قول داد که تا هفته آینده مسئله را حل کند.

تماس با رییس سازمان توسعه تجارت
تعدادی از صادرکنندگان تماس گرفتند و خبر دادند که ترانزیت کامیون‌ها به روسیه در مرز آستارا دچار مشکل شده است و صدها کامیون یخچال‌دار و حامل مواد فاسدشدنی در مرز گیر کرده‌اند، با رئیس سازمان توسعه تجارت تماس گرفتم و خواستار کمک برای رفع مشکل شدم، توضیح داد که گمرک آستارا محدودیت دارد و توانایی پذیرش این همه کامیون را ندارد، در نهایت قرار شد که اولاً گمرک آنجا شبانه‌روزی شود و ثانیاً عبور کامیون‌های حامل مواد فاسدشدنی در اولویت قرار گیرد.

گفت وگو با معاون اجرایی رییس جمهور

ظهر میزبان تعدادی از مدیران شرکت پتروپارس بودم و مشکلات آن مجموعه را بررسی کردیم. با تعدادی از اعضای شوراها، مدیران استان و ائمه جمعه در ارتباط با مشکلات شهرستان تماس داشتم. در تماس با معاون اجرایی رئیس‌جمهور و تعدادی از مدیران دولت در مورد سفر آتی دولت به استان صحبت کردیم، قرار شد که در جلسه‌ای مفصل صحبت کنیم.

روز جمعه (۱۵ بهمن) بر روی لایحه بودجه مطالعه و پیشنهادهای رسیده را بررسی کردم، تعدادی از پیشنهادها ارزشمند بود و قابلیت طرح دارد، ان‌شاءالله که به سامان برسد. با تعدادی از مدیران استان در مورد مسائل دشتستان تماس داشتم. تعدادی از کارکنان پالایشگاه فجر جم تماس گرفتند و نسبت به واگذاری آن نگرانی داشتند، قول دادم که پیگیری کنم.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: