امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=9624

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱)؛

حضور فعال در کمیسیون تلفیق/ پروژه بزرگراه دالکی کنارتخته فعال می‌شود/ یارانه بنزین برای همه مردم/ ماجرای پیشنهاد کاهش حقوق مسئولان/ بازدید از نمایشگاه دانش‌آموزان سمپاد/ حقوق سربازان افزایش می‌یابد/ احضار وزیر نیرو به مجلس/ ملاقات با رئیس مجلس

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از حضور فعال در کمیسیون تلفیق، پروژه بزرگراه دالکی کنارتخته فعال می‌شود، یارانه بنزین برای همه مردم، ماجرای پیشنهاد کاهش حقوق مسئولان، بازدید از نمایشگاه دانش‌آموزان سمپاد، حقوق سربازان افزایش می‌یابد، احضار وزیر نیرو به مجلس و ملاقات با رئیس مجلس خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: این هفته از فشرده‌ترین هفته‌های کاری بنده بود. اکثر روزهای آن را از اول صبح تا آخر شب در کمیسیون تلفیق گذراندم.

روز شنبه (۲۲ بهمن) در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهر آبپخش شرکت و دقایقی در جمع مردم انقلابی این شهر صحبت کردم. پس از راهپیمایی از ساختمان در حال ساخت دادگستری بازدید کردم و سپس جهت ملاقات آیت‌الله حسینی بوشهری به برازجان رفتم، ایشان مهمان شهرستان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بودند، از او بخاطر حمایت از شهرستان در موضوع سفر رئیس‌جمهور تشکر کردم.

عصر به روستای درودگاه رفتم و در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردم، مردم ابراز محبت کردند، تاکید کردم که شأن ما فقط خدمتگزاری مردم و سربازی انقلاب است.

شب در مرکز استان جلسه‌ای با فرماندهی انتظامی استان داشتم، عمده مسائل این نیرو و نیز مسائل انتظامی دشتستان بررسی شد. آخر شب عازم تهران شدم.

دولت به نشانه اعتراض به منابعی به تامین اجتماعی جلسه را ترک کرد

روز یکشنبه (۲۳ بهمن) در کمیسیون تلفیق و در بند «ل» تبصره پنج (تامین مالی داخلی و انتشار اوراق مالی)، کمیسیون عبارتی را از این بند حذف کرد که در نتیجه آن منابعی به صندوق تامین اجتماعی اضافه می‌شد، دولت مخالف بود و معاون آن به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

پیشنهادی برای تسویه بدهی آب، برق، گاز و مخابرات نیروهای مسلح دادم که علیرغم مخالفت دولت تصویب شد. مصوبه خوبی هم برای نوسازی مدارس داشتیم که آن هم دولت مخالف بود اما ۱۵ همت اوراق به اعتبارات آن اضافه شد.

با استاندار و معاون عمرانی وی راجع به بلاتکلیفی بزرگراه دالکی کنارتخته همفکری کردیم، قرار شد که از وزارت راه پیگیری و مطالبه کنیم. جلسه‌ کوتاهی با رئیس سازمان اورژانس کشور داشتم، قول گرفتم که در اولین سری واردات خودروی اورژانس، تعدادی به دشتستان اختصاص دهند.

مجلس حق ندارد در شئون اختیارات رهبری قانون گذاری و تعیین تکلیف کند

روز دوشنبه (۲۴ بهمن) تبصره‌های ۷ ، ۸ و ۹ لایحه بودجه بررسی شد. در بررسی تبصره ۸ که مربوط به حوزه کشاورزی است پیشنهادی برای برداشت از صندوق توسعه ملی مطرح و ادعا شد که رهبر معظم انقلاب موافق این پیشنهاد هستند، بلافاصله اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی دادم و تاکید کردم که مجلس حق ندارد در شئون اختیارات رهبری قانون‌گذاری و تعیین تکلیف کند، پیشنهاد کردم که مراعا بماند تا بررسی قانونی و حقوقی کنیم،

با رئیس مجلس تماس گرفتم و از ایشان خواستم که پیگیری کنند. پیشنهاد حقیر مورد پذیرش رئیس جلسه قرار گرفت. در نوبت شب در بند «ه» تبصره ۹ لایحه بودجه (مربوط به حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ) پیشنهاد کردم که دستگاه‌های اجرایی یک درصد بودجه هزینه‌ای خود را برای ارتقای فعالیت های فرهنگی از جمله توسعه و آموزش سواد رسانه ای و… اختصاص دهند.

یکی از ریشه های اغتشاشات اخیر به کم سوادی و یا به بی سوادی رسانه ای برمی گشت

در بیان دلایل پیشنهادم گفتم که یکی از ریشه‌های اغتشاشات اخیر به کم‌سوادی یا بی‌سوادی رسانه‌ای افرادی برمی‌گشت که تحت تأثیر انبوه رسانه‌های بیگانه اقدام به آشوب کردند.

راهکار اصلی برای مقابله با این معضل آموزش و توسعه سواد رسانه‌ای است، موضوعی که بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری زیادی بر روی آن کرده‌اند و پیش رفته‌اند اما ما عقب هستیم. همکاران رای قاطعی دادند.

ظهر به همراه معاون امور عمرانی استاندار به وزارت راه و شهرسازی رفتیم و در جلسه با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت بزرگراه دالکی کنارتخته را بررسی و از به جریان نیفتادن پروژه (علیرغم تخصیص بودجه) گلایه کردیم، قول دادند که تا دو هفته دیگر پیمانکار تعیین شود. در مورد راه‌آهن بوشهر شیراز هم گفتگو کردیم.

یکی از چالش های بزرگ کشور نداشتن بانک اطلاعاتی جامع و دقیق است

روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن) در تبصره ۱۷ مصوبه‌ای در کمیسیون تلفیق داشتیم که دولت مکلف است که یارانه افراد مستحقی که از دریافت یارانه محروم شده‌اند را برقرار کند. یکی از چالش‌های بزرگ اما دیده‌نشده کشور ما نداشتن بانک اطلاعاتی جامع و دقیق است که بسیار پرخسارت است و از نتایج آن قطع یارانه افراد نیازمند، اعطای یارانه به افراد بی‌نیاز، فرار مالیاتی، پولشویی، استفاده نامتوازن از یارانه‌های پنهان و… است.

برخی اطلاعات دستگاه‌ها از افراد، غلط است، بارها این مسئله را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. در مجلس یازدهم قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» تصویب شده اما چندان اجرایی نشده است.

استقبال از رییس جمهور سابق عراق

در جلساتی با کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس تبصره‌های مختلف لایحه بودجه را بررسی کردیم. قبل از ظهر از آقای برهم صالح رئیس‌جمهور سابق عراق در مجلس استقبال کردم و به همراه ایشان با آقای قالیباف ملاقات کردیم.

به اتفاق از ساختمان تاریخی مشروطه و موزه مجلس بازدید کردیم، از بنده برای سفر به عراق و بازدید از کردستان عراق دعوت کرد، بنا شد پس از شکل‌گیری گروه دوستی پارلمانی مجلس جدید عراق، ارتباطات پارلمانی فعال شود.

ظهر برای دقایقی از غرفه‌های استان بوشهر در نمایشگاه دستاوردها و طرح‌های پژوهشی برتر دانش‌آموزان سمپاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردم، در این سن و سال کارهای ارزشمند و جالبی انجام داده بودند، باعث افتخار بود که اکثر دانش‌آموزان بوشهری برتر از دشتستان بودند.

گفت وگو با رییس مجلس شورای اسلامی 

بعد از ظهر به دفتر رئیس مجلس رفتم و راجع به مسائل کشور و کمیسیون تلفیق با وی گفت وگو کردم. با معاون درمان وزیر بهداشت در مورد مجوز بیمارستان شبانکاره گفتگو کردم، خبرهای خوبی دادند. با مدیران بنیاد ملی نخبگان در مورد وضعیت بودجه‌ای آن مرکز تماس داشتم، در این شرایط حمایت از نخبگان و نگه‌داشت آنها در داخل ضروری‌تر از گذشته است.

شب به وزارت امور خارجه رفتم و تا آخر شب در جلسه با معاونان این دستگاه وضعیت بودجه‌ای دستگاه دیپلماسی را بررسی کردیم. از کمیسیون انرژی خبر دادند که هفته آینده وزیر نیرو در ارتباط با سئوال بنده در مورد عدم برق‌رسانی به منطقه گیسکان به کمیسیون انرژی می‌آید.

روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) در کمیسیون تلفیق و در تبصره ۲۰ یکی از نمایندگان پیشنهاد کرد که لایحه بگونه‌ای اصلاح شود که حقوق همه مدیران بطور شفاف اعلام شود، بنده موافقت و حمایت کردم اما با اختلاف اندکی رای نیاورد. نمایندگان دولت بخاطر یک مصوبه کمیسیون قهر کردند و رفتند!

حداکثر حقوق مدیران و مسئولان کشور ۴۰ میلیون تومان باید باشد

در تبصره ۱۲ که مربوط به حقوق و دستمزد است، با مشورت یکی از دوستان، پیشنهاد کردم که حداکثر حقوق مدیران و مسئولان کشور ۴۰ میلیون تومان در ماه باشد، ابتدا می‌خواستم پیشنهاد ۲۰ یا ۳۰ میلیون را بدهم اما بخاطر نگرانی از عدم رای‌آوری، ۴۰ میلیون را مطرح کردم، در دفاع از پیشنهادم هم گفتم که در نظام اسلامی مسئولان باید همچون مردم زندگی کنند، در حال حاضر بسیاری از کارکنان دولت با حقوق هفت میلیون تومان زندگی می کنند و در حوزه انتخابیه بنده بسیاری با حقوق ماهانه دو میلیون و سه میلیون تومان زندگی می کنند، آن وقت در این شرایط درست نیست که مدیران کشور حقوق ۵۰ میلیونی بگیرند.

تاکید کردم که اگر مدیری حقوق ۳۰ میلیونی و ۴۰ میلیونی را کم می‌داند لیاقت مسئولیت در نظام اسلامی را ندارد. در شرایط فعلی که مردم زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی و معیشتی هستند، این می‌تواند پیام حداقلی مجلس برای همدردی با مردم باشد. در نهایت علیرغم همراهی جمعی از همکاران، پیشنهاد رای نیاورد و سقف حقوق مسئولان همانند سایرین ۵۰ میلیون تومان تصویب شد!

بعد از جلسه یکی از دوستان غیر مجلسی به سراغم آمد و گفت «انتظار داشتی که این پیشنهاد رای بیاورد؟!»، گفتم که البته که انتظار داشتم در مجلس انقلابی رای بیاورد و این در شأن مجلس که خانه ملت است نبود، شاید سایر دستگاه‌ها راغب نباشند اما مجلس خانه ملت است و اگر ما برای این امور پیشقدم نشویم دیگر نمی‌توانیم ادعای انقلابی بودن و مردمی بودن داشته باشیم.

سالهاست در جایگاه منتقد و مطالبه گر به دریافت کنندگان حقوق های نجومی اعتراض کردیم

سال‌هاست که در جایگاه منتقد و مطالبه‌گر به دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی اعتراض کردیم حالا که نوبت به خودمان رسید چگونه چشم بر هم ببندیم؟! ضمن اینکه از آنجا که حقوق نمایندگان مجلس خیلی کمتر از این عددهاست، تصویب آن دور از انتظار نبود.

یکی از مصوبات ارزشمند مجلس یازدهم افزایش هفت برابری حقوق سربازان وظیفه بوده که الحمدلله ثمرات فراوانی در پی داشته و امسال نیز در تبصره ۱۲ مصوب شد که در سال آینده حقوق این عزیزان بویژه سربازان متاهل افزایش یابد.

روز پنجشنبه (۲۷ بهمن) شلوغ‌ترین روز کمیسیون تلفیق بود. تبصره‌های مراعا بررسی شد. با توجه به بی‌عدالتی در بهره‌مندی از یارانه بنزین، کمیسیون مصوب کرد که دولت می‌تواند در صورت تحقق منابع به خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین بدهد، گرچه تشکیکی در رای‌آوری آن به وجود آمد اما تاکید شد که قانونی است، نفت ملی است و عادلانه نیست که هر کس خودرو داشته باشد یا خودروی بیشتری داشته باشد یارانه بیشتری دریافت کند.

 تسهیلات برای زوجین و فرزند آوری

مصوبات خوبی هم در تبصره ۱۶ برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری داشتیم از جمله اینکه مصوب شد که وام قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین جوان ۲۲۰ میلیون تومان باشد. این تسهیلات همچنین برای تولد فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۶۰۰ میلیون، فرزند سوم ۹۰ میلیون و برای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون و برای فرزند پنجم به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است.

استمهال وام‌های کشاورزی و نیز تسهیلاتی در حوزه مسکن از مصوبات دیگر بود. پیشنهادی برای اختصاص یک درصد از سود صنایع بزرگ برای هزینه در محیط پیرامون و استان محل استقرار ارائه کردم اما علیرغم رای اکثریت اعضا به این دلیل که نیاز به رای دو-سوم داشت، مصوب نشد.

این پیشنهاد را ناظر به عدم تعهد صنایع بزرگ استان ارائه کردم و تلاش خواهم کرد که در صحن مجلس تصویب شود. جلسه تا آخر شب طول کشید و به علت از اکثریت افتادن ناتمام ماند. آخر شب از مجلس به فرودگاه رفتم.

در این هفته تماس و گفتگوهای زیادی با مدیران استان و کشور در ارتباط با مشکلات مردم و نیز موضوعات تلفیق داشتم که از تشریح آن می‌گذرم.

شرکت در مراسم تشییع شهید شهنه
بامداد جمعه (۲۸ بهمن) عازم بوشهر شدم، ظهر در نمازجمعه برازجان پاسخگوی سئوالات و مراجعات مردم بودم. فشار بر مردم زیادتر شده و اکثراً نسبت به وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها شکایت داشتند. بعد از ظهر در مراسم تشییع شهید شهنه در سعدآباد شرکت کردم، این برادر بزرگوار در سال‌ها و ماه‌های آخر عمر رنج زیادی بخاطر عوارض مصدومیت‌های دوران دفاع مقدس کشید، روحش شاد.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: