امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=4433

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از ۵ تا ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱)؛

حذف عوارض صادرات گوجه‌فرنگی در جلسه با وزیر جهاد/ ملاقات با نخست‌وزیر عراق و سفیر کویت/ اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو/ سئوال از وزیر اقتصاد/ دیدار با رئیس بنیاد مستضعفان، مدیرعامل شرکت گاز و رئیس گمرک/ شهرداری تهران خریدار گوجه‌فرنگی استان بوشهر

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گزارش هفتگی خود از حذف عوارض صادرات گوجه‌فرنگی در جلسه با وزیر جهاد، ملاقات با نخست‌وزیر عراق و سفیر کویت، اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو، سئوال از وزیر اقتصاد، دیدار با رئیس بنیاد مستضعفان، مدیرعامل شرکت گاز و رئیس گمرک و شهرداری تهران خریدار گوجه‌فرنگی استان بوشهر خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۵ تا ۱۱ آذر ماه) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: اول صبح شنبه (پنجم آذر) در همایش هفته بسیج در مجتمع شهید شاهینی برازجان شرکت و بر لزوم فعال شدن بسیجیان در عرصه جهاد تبیین تاکید کردم.

قبل از ظهر به همراه معاون اقتصادی استاندار، رئیس جهاد استان و فرماندار راهی بخش بوشکان و مزارع گوجه‌فرنگی شدیم. کشاورزان شاکی‌اند چرا که قیمت پایین گوجه‌فرنگی باعث ضرر و زیان ایشان شده است.

علیرغم اینکه هفته گذشته تعرفه صادرات به حالت قبل برگشت اما تاثیر چندانی نداشت، در مزارع حوالی روستای شلدان حتی مشتری برای گوجه‌فرنگی با قیمت ارزان هم پیدا نمی‌شود.

درخواست کشاورزان حذف کامل عوارض صادرات گوجه‌فرنگی است. با وزیر جهاد کشاورزی تماس گرفتم و نسبت به این وضعیت گلایه کردم، قول داد که تا امشب خبر خوشی به گوجه‌فرنگی‌کاران بدهد.

از بوشکان راهی بوشهر شدم، ابتدا در دانشگاه پیام نور و سپس در دانشگاه خلیج فارس با دانشجویان گفتگو کردم و به سئوالات ایشان پاسخ دادم. بخش زیادی از حرف‌های منتقدان و حتی معترضان بویژه در حوزه اقتصادی حرف‌های ما هم هست، گاهی راه‌حل‌ها متفاوت است.

شب عازم تهران شدم. با تعدادی از اعضای شوراها و نیز مدیران ورزش، مالیات و جهاد در مورد مشکلات مردم تماس داشتم.

در صحن علنی روز یکشنبه (ششم آذر) طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی و نیز لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای بررسی و تصویب شد.

همچنین با رای نمایندگان بنده و نماینده بوشهر به عنوان اعضای هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان بوشهر انتخاب شدیم.

ظهر با آقای بدر عبدالله المنیخ سفیر کویت در ایران ملاقات کردم. در طی هفت سال گذشته کویت در ایران سفیر نداشته و سفارتش با کاردار اداره می‌شده اما با فعال شدن دیپلماسی دولت سیزدهم سطح روابط به سفیر ارتقا یافته و آقای المنیخ به عنوان سفیر منصوب شده است.

کویتی‌ها علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستند. درباره گسترش روابط بویژه میان کویت و استان‌های جنوبی کشورمان و حل مشکلات و موانع پیش‌رو و نیز همکاری در مجامع بین‌المللی رایزنی‌های خوبی صورت گرفت.

در این سال‌ها علی‌رغم تنش میان ما و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ارتباطات ما با کویت مدیریت شده است. جلسه کوتاهی هم با معاون سینمایی وزیر ارشاد داشتم و در مورد حمایت از هنرمندان بومی و نیز ساخت مستند شهید گنجی صحبت کردیم، قول حمایت دادند.

معاون اقتصادی استاندار تماس گرفت و خبر داد که به دنبال درخواست ما از معاون اول رئیس‌جمهور، بنیاد برکت جهت فعال‌سازی یکی از واحد‌های بزرگ بسته‌بندی خرما در دشتستان اعلام آمادگی کرده و امروز به همین منظور نمایندگان آن وارد استان شده‌اند.

در کمیسیون امنیت ملی طرح «تبدیل مرکز به سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» بررسی شد. با وسواس طرح را بررسی می‌کنیم تا دیگر امثال طبری امکان نفوذ در دستگاه خدوم قضایی را نداشته باشند، پیشنهاد کردم که در بند «خ» کلمه «تطمیع» هم اضافه شود، رأی آورد.

در کمیسیون اصل نود گزارشی جهت قرائت صحن تصویب شد. به همراه نمایندگان استان در مورد وضعیت گوجه‌فرنگی همفکری کردیم و بنا شد که همگی در اسرع وقت با وزیر جهاد کشاورزی ملاقات کرده و درخواست حذف تعرفه را مطرح کنیم.

شب مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم تماس گرفت و از ورود مستقیم این سازمان به استان بوشهر جهت خرید گوجه‌فرنگی خبر داد.

مصاحبه‌ای با صداوسیمای استان داشتم و آخرین اقدامات برای بهبود وضعیت کشاورزان و گوجه‌فرنگی را تشریح کردم.

روز دوشنبه (هفتم آذر) سئوالات بنده از وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد. یک سئوال در مورد اجرای قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و سئوال دیگر در مورد عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی (ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم) بود، پاسخ دومی نسبتاً قانع‌کننده‌ بود اما دومی چندان موجه نبود.

تعدادی از صادرکنندگان گوجه‌فرنگی تماس گرفتند و گفتند که گمرک در برخی پایانه‌های مرزی تعرفه قدیم را اعمال می‌کند، در ملاقات با رئیس گمرک این مسئله را مطرح کردم، منکر شد، از همان‌جا با برخی مبادی و صادرکنندگان ارتباط گرفتیم و بالاخره پذیرفت و دستور داد که سریعاً مشکل حل شود.

در ملاقات با مدیرعامل شرکت ملی گاز در مورد مطالبات کارگران پارس جنوبی صحبت و تاکید کردم که در این شرایط ضمن پرداخت حقوق کارگران زحمتکش، بهانه برای سوءاستفاده ایجاد نشود.

درباره تامین گاز در روزهای سرد زمستان هم ابراز نگرانی کردم. از یک طرف با افت فشار چاه‌های پارس جنوبی و از طرف دیگر با افزایش مصرف گاز خانگی و نیروگاهی مواجه هستیم. با معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد تسهیلات مدارس غیردولتی تماس داشتم.

شب به وزارت جهاد کشاورزی رفتم و به همراه نمایندگان استان و نیز معاون اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و نیز برادر عزیزم دکتر پاکار فرمانده بسیج وزارت جهاد کشاورزی با وزیر و چند تن از معاونان ایشان آخرین وضعیت گوجه‌فرنگی را بررسی کردیم.

درخواست ما حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی بود. علت هم این است که میزان گوجه‌فرنگی تولید داخل بیش از نیاز کشور است و عرضه بالای آن، قیمت را کاهش می دهد و تنها راه تسهیل صادرات آن، حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی است.

با توجه به عوارض فعلی و نیز قیمت تمام‌شده محصول، قیمت خرید آن در مزرعه پایین بوده و کشاورز متضرر می شود ضمن اینکه باز شدن باب صادرات موجب ارزآوری برای کشور نیز می شود.

علیرغم مخالفت یکی از معاونان وزیر -که البته دلایل و نگرانی خود را داشت- سرانجام وزیر متقاعد شد و با حذف تعرفه موافقت کرد. همانجا هم با رئیس گمرک تماس گرفت و اعلام کرد.

آخر شب با تعدادی از نمایندگان در مورد مشکلات کشور و دستور کار مجلس جلسه‌ای داشتیم. با مدیران شهرک صنعتی و کار و تعدادی از شوراها تماس داشتم.

صبح روز سه‌شنبه (هشتم آذر) وزیر جهاد کشاورزی مهمان فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس بود. در صحبت کوتاهی به وی توصیه کردم که در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، نظر کشاورزان را نیز اخذ کرده و لحاظ کنند.

این یک اشکال بزرگ است که عده‌ای به نام کارشناس در تهران بنشینند و بدون اطلاع از نظرات و مشکلات کشاورزان و بدون آشنایی با شرایط زمین و باغ و مزرعه و آب و هوا و… برای کشاورزان تصمیم بگیرند.

در صحن مجلس نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه برگزار شد، با تعدادی از مسئولان قضایی در مورد چند پرونده فساد اقتصادی صحبت کردم.

در صحن علنی طرح دو فوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بررسی شد.

عصر به بنیاد مستضعفان رفتم و در دیدار با رئیس این بنیاد و نیز مدیرعامل بنیاد علوی عمده مسائل و مطالبات دشتستان را مطرح کردم.

در صدر این مطالبات بازگشت و فعال‌سازی بنیاد علوی در مناطق هدف بوشکان و ارم، تکمیل پروژه‌های توافق‌شده درمانی، عمرانی، آموزشی و ورزشی در شهرستان از جمله در بیمارستان شهید گنجی و در بخش‌های بوشکان و ارم، کمک به اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان و نیز کمک به احداث راه گیسکان بود.

آقای فتاح متواضعانه برخورد کرد و قول‌های خوبی برای همکاری داد. با مدیران منابع طبیعی و ورزش تماس داشتم. دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی را از بخش‌های مختلف وزارت جهاد پیگیری کردم.

شب به دفتر رئیس مجلس رفتم و به همراه ایشان با نخست‌وزیر عراق ملاقات کردیم. آقای سودانی نخست‌وزیر جدید عراق از جبهه مقاومت و فردی بااراده برای خدمت به عراق و مصمم به تحکیم روابط با ایران است، به گمانم موفق‌تر از قبلی شود البته اگر جریان صدر و آمریکایی‌ها و سعودی‌ها فتنه نکنند!

روز چهارشنبه (نهم آذر) بالاخره قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس اصلاح و تصویب شد. امیدوارم که بدون مانع تایید و بسرعت اجرا شود تا مشکل بزرگی از حوزه حمل و نقل کشور رفع گردد.

ظهر میزبان یکی از نخبگان استان بودم، در مورد توسعه استان مباحث خوبی مطرح شد. از عصر تا شب در دفتر مجلس بودم و به مکاتبات و نامه‌ها پاسخ دادم.

از صبح پیگیر وضعیت گوجه‌فرنگی و ابلاغ حذف تعرفه بودم، نامه وزارت جهاد به سازمان توسعه تجارت رفته و می‌بایست از سازمان توسعه تجارت به گمرک اعلام شود.

حوالی بعد از ظهر معاون سازمان توسعه تجارت تماس گرفت و خبر داد که تعرفه جدید به گمرک اعلام شده است. با دبیرکل سازمان فرهنگ و ارتباطات جهت همکاری با اعضای ستاد یادواره شهید گنجی تماس داشتم.

آخر هفته جلساتی در بسیج و مجلس داشتم، همچنین بر روی دستور کار هفته آینده مجلس مطالعه و مشورت کردم.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: