امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=4462

جوابیه نماینده دشتستان به یادداشت انتقادی هفته نامه خلیج فارس

دفتر نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص یادداشت «خلیج فارس» در انتقاد از توئیت اخیر وی جوابیه ای ارسال کرده است.

دفتر نماینده دشتستان در مجلس درخصوص یادداشت «خلیج فارس» در انتقاد از توئیت اخیر وی جوابیه ای ارسال کرده که همراه توضیحات این رسانه در ادامه می خوانید:

مدیر مسئول محترم سایت خلیج فارس

با سلام و احترام؛
پیرو درج مطلبی در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۱ با​ عنوان «آقای رضایی؛ مواظب سوتی هاتون باشید» (با کد خبر: ۴۸۴۸۳۲) بر روی آن سایت و در پاسخ به مطلب مذکور، مقتضی است طبق​ ماده ۲۳ قانون مطبوعات، جوابیه زیر در همان ستون منتشر شود:

۱. در ادبیات فارسی مفهومی با عنوان «کنایه» وجود دارد به این معنی که «کلمه‌ای که غیر از معنی حقیقی خود برای معنی و مدلول دیگری استعمال شود» (منبع: فرهنگ فارسی عمید). بطور مثال چیزی به نام «ناتوی فرهنگی» وجود خارجی ندارد اما کنایه از حمله فرهنگی غرب است. «خیابان‌های ناتو» کنایه است از خیابان‌های کیف و اوکراین، و اشاره دارد به حملات اخیر پهپادها به آنجا، منتهی بخاطر تبعات آن از آوردن اسم مستقیم اجتناب شده است. ضمن اینکه علامت تعجبی که نویسنده بعد از عبارت «خیابان‌های ناتو» آورده، خود بخوبی گویای اطلاع نویسنده از ناتو و خیابان‌های ناتو و… است.

۲. توییتر فضای خلاصه‌نویسی است و چون فضایی تا حدودی نخبگانی است از توضیح اضافه پرهیز می‌شود البته افرادی که ارتباطی با فضای توییتر ندارند یا با فضای رسانه‌های اجتماعی آشنا نیستند، ممکن است دچار اشتباه شوند. جای تعجب است از فردی رسانه‌ای که متوجه منظور توییت نشده است.

۳. رسانه‌ها و شخصیت های غربی و حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب (که مقلدهایی هم در استان دارند) توییت مورد نظر را پوشش دادند اما تقریباً هیچ‌کدام ایرادی به آن و به تعبیر «خیابان‌های ناتو» نگرفتند. تنها لشکر سایبری منافقین و براندازان -که دنبال بهانه‌ای برای تخریب بودند- شروع به فحاشی و توهین کردند البته عده‌ای هم متوجه منظور نویسنده نشده بودند که با توضیحات پسینی قانع شدند. جای سئوال است که چرا ایشان در بازی براندازان افتاده و با ادبیاتی مشابه خطشان را ادامه داده است؟!

۴. مطلب تناقض دارد. بالاخره اگر توییت «اشتباه فاحش» است و ناتو پیمان نظامی است و… (ابتدای مطلب)، چرا نگران تبعات خارجی آن (بند سه) هستند؟! در بند سوم عملاً درست بودن متن توییت را تایید کرده و به محتوای آن ایراد وارد کرده است. به نظر می رسد این پندار که خود را عقل کل و «مطلع از مناسبات بین‌المللی» بدانیم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و رئیس کمیته جنگ نرم و دیپلماسی عمومی مجلس با سابقه کاری و مطالعاتی مرتبط در حوزه بین‌الملل را «بی‌اطلاع» بدانیم شاید از نوعی دیکتاتوری نشأت می‌گیرد. جهت اطلاع آن رسانه محترم، دکتر رضایی علاوه بر کار علمی و مطالعاتی در حوزه بین‌الملل، سال‌ها در دانشگاه، مدرس دروس حوزه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی بوده‌اند.

۵. در بند دوم با ادبیاتی موهن ضمن متهم کردن نماینده دشتستان به دوری از منافع مردم و دنبال کردن منافع شخصی و انتخاباتی، عنوان شده: «اراده‌ای برای پیگیری معیشت و زندگی سعادت مندانه این مردم ندارند». اولاً عملکرد نماینده دشتستان مشخص بوده و وی در طی ۲۸ ماه گذشته دوره خدمت خود بصورت ماهانه بصورت زنده و بی‌واسطه به مردم گزارش داده و (از امسال) هر هفته نیز بصورت مکتوب گزارش عملکرد خود را منتشر کرده‌ که برای همگان قابل رویت است ضمن اینکه به عنوان شفاف‌ترین نماینده مجلس همه آراء خود را از ابتدای مجلس تا به امروز اعلام کرده و در دسترس عموم قرار داده است. ثانیاً به گواه اغلب ناظران از جمله سایت و هفته‌نامه خلیج فارس، دکتر رضایی به عنوان فعال‌ترین نماینده استان بوشهر در مجلس عمل کرده است. ثالثاً عملکرد تقنینی و نظارتی نماینده دشتستان به عنوان یکی از فعال‌ترین نمایندگان تاریخ استان بوشهر با سوابق طراحی طرح، پیشنهاد مصوب بر روی طرح‌ها و لوایح، سئوال از وزرا و رئیس‌جمهور و… مشخص است و مقایسه عملکرد وی در این حوزه با سایرین گویای همه چیز است. پیشنهاد می‌کنیم که ضمن عبور از زردنویسی و نگاه خطی و جناحی، با در پیش گرفتن روزنامه‌نگاری تحقیقی، عملکرد نمایندگان استان بوشهر در یازده دوره اخیر را در حوزه‌های قانون‌گذاری و نظارت، استخراج و مقایسه کنید تا مشخص شود که چه کسانی کارنامه بهتری داشته‌اند.

۶. نویسنده در بند پنجم به مردم و منتخب مردم دشتستان توهین کرده و مدعی مشارکت پایین مردم در انتخابات شده و… گویا نویسنده نه تنها کتاب نخوانده بلکه حتی زحمت یک جستجوی ساده در گوگل نیز به خود نداده تا متوجه شود که اولاً بر خلاف حوزه‌های دیگر، اکثریت مردم دشتستان در انتخابات مجلس یازدهم پای صندوق رای آمدند، ثانیاً همه تفکرات سیاسی از اصلاح طلب و دوستان شما تا اصولگرا و اعتدالی در انتخابات کاندیدا داشتند اما دکتر رضایی با «اراده مردم دشتستان» و با رای قاطع و اختلاف زیاد انتخاب شده‌اند. ظاهراً همچنان از انتخاب مردم ناراحت هستید.

۷. ظاهراً توقع زیادی است که انتظار داشته باشیم در حمله ناجوانمردانه ضدانقلاب و براندازان به نماینده دشتستان و تخریب گسترده وی در فضای مجازی، رسانه خلیج فارس از حقانیت نماینده استان بوشهر در مقابل ضدانقلاب یا افراد جاهل دفاع و روشنگری کند نه اینکه خط باطل را ادامه دهد و در صف جاهلان قرار گیرد. انتظار می‌رود که همکاران رسانه‌ای به جای تسویه حساب سیاسی، روش و منش واقع‌بینانه و دقیق در پیش گیرند.

روابط عمومی دفتر نماینده مردم شریف دشتستان در مجلس شورای اسلامی

 

توضیحات مدیرمسئول خلیج فارس

ضمن سپاس از دفتر نماینده محترم دشتستان در خصوص ارسال پاسخ، ذکر برخی نکات ضروری است:

1. در خصوص بخش اول این پاسخ، مقایسه “ناتوی فرهنگی” با “خیابان‎های ناتو” در توئیت نماینده دشتستان قیاس مع ‎الفارق است، چون شاید بتوان با قدری تسامح، ناتوی فرهنگی را از جمله مصادیق کنایه دانست ولی حتی اگر بپذیریم که عبارت خیابان‎ های ناتو عبارت صحیحی است، مورد یاد شده در ادبیات از مصادیق مجاز خواهد بود نه کنایه.

هر چند به نظر می رسد از نظر ادبی، ناتو فرهنگی هم واژه نامانوسی است که مدتی است این دست عبارات در ادبیات سیاسی ما رایج شده است. داوری در این باره را به مخاطبان رسانه می سپارم.

2. درباره بند دوم نیز کوتاه باید گفت؛ توئیتر فضای خلاصه نویسی است، اما فضای اشتباه نویسی نیست!

3.چه خوب بود اگر نویسنده، “مقلدین اصلاح طلب رسانه های غربی در بوشهر” را نام می‎بردند، اما کاش به جای اتهام زنی به منتقدان نماینده دشتستان با عبارتی همچون منافق و لشکر سایبری براندازان، جناب رضایی اشتباه شان در آن توئیت را پذیرفته و برای توجیه آن، خود را اینگونه به زحمت نمی انداختند و دفتر ایشان هم مجبور به استفاده از ادبیات نامتعارف علیه منتقدان وی نمی‎شدند.

4. اینکه متنی حاوی اشتباهات نگارشی باشد ربطی به تبعات محتوایی آن ندارد، چون تبعات نوشتاری از این دست، به شخصیت حقوقی نگارنده ارتباط دارد. به هر حال جناب رضایی عضوی از کمیسیون امنیت ملی مجلس است و همین کافی است که از اظهارات ایشان (حتی اگر حاوی اشتباهات نگارشی باشد) علیه مصالح ملی کشور بهره برداری شود.

اینجانب برخلاف آنچه نگارنده متن مدعی شده خود را عقل کل در خصوص مناسبات بین الملل نمی دانم، اما فهم تبعات ناشی از اظهارت اشخاصی نظیر نماینده دشستان نیازمند داشتن سواد و یا دانش خاصی در امور بین الملل نیست. متاسفانه سابقه محکومیت ایران در محاکم کشورهای غربی و امریکا که بعضا هم با استناد به چنین اظهارنظرهایی اتفاق افتاده کافیست که بدانیم چنین اظهارات نسنجیده ای تا چه میزان می‌تواند برای منافع کشورمان آسیب‌زا باشد. ضمن اینکه ردیف کردن عناوین متعددی در این جوابیه برای آقای رضایی همچون عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رئیس کمیته جنگ نرم و دیپلماسی عمومی مجلس و سابقه کاری و مطالعاتی مرتبط در حوزه بین‌الملل، نافی امکان اشتباه ایشان نیست. همچنان که هیچ‎کدام از عناوین یاد شده مانع از اشتباه جناب دکتر رضایی در تویئت یاد شده نشد.

5. در این جوابیه، گزارش کار مستمر و شفافیت در دادن رای را به عنوان بخشی از عملکرد نماینده دشتستان برشمردند که در جایگاه خود جای تقدیر دارد، اما به معنای عملکرد مناسب در سایر حوزه های نمایندگی نیست. آنچه گفته شد را می‎توان به عنوان شیوه رفتار یک نماینده دانست اما نمی‎تواند بخشی از عملکرد ایشان باشد. عملکرد یعنی بیان نتیجه سه سال نمایندگی آقای رضایی در مجلس و اقدامات منجر به نتیجه برای تسهیل معیشت و احقاق حقوق پایمال شده مردم ایران، استان و دشتستان. قطعا حضور فعال ایشان به عنوان نماینده مدافع صیانت از فضای مجازی نمی‎تواند به عنوان بخشی از عملکرد وی برای مردم استان مفید باشد.

از جناب نماینده می‎پرسم امروز و بعد از گذشت سه سال از دوره نمایندگی ایشان، سهم مردم استان بوشهر از درآمدهای ناشی از نفت گاز چقدر عادلانه شده؟ یا عملکرد او و نمایندگان دیگر در افزایش سهم استان از اشتغال در صنایع نفت گاز طی این مدت تا چه میزان رضایت بخش است؟ پیگیری منجر به نتیجه پیرامون آزادراه یا راه آهن بوشهر شیراز در زمان نمایندگی آنها چگونه بوده؟ توسعه بنادر استان در زمان نمایندگی آنها چقدر به نقطه قابل قبولی رسیده و…

البته ایراد کم عملی تنها متوجه جناب رضایی و دیگر نمایندگان استان نیست و متاسفانه بوشهر جز در مواردی انگشت شمار، از داشتن نمایندگان فعال که همچون سربازی از حقوق حقه مردم استان با چنگ و دندان دفاع کند محروم بوده است.

6 . پایین ترین نرخ مشارکت در انتخابات مجلس پس از انقلاب، به استناد آمار و ارقام وزارت کشور است و نیاز به توضیح اضافی ندارد، حال چگونه دفتر نماینده دشتستان این پاسخ را حمل بر توهین به مردم دشتستان کرده، موضوع دیگری است که باید ارتباطش را از دفتر ایشان پرسید.

نویسنده: هفته نامه خلیج فارس

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: