امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از 11 تا 17 آذر ۱۴۰۲)؛

جزئیات سفر نماینده دشتستان به همراه رئیس جمهور به روسیه؛ تلاش برای تسهیل صادرات محصولات ایرانی/ پیگیری رفع مشکل ته‌لنجی از رئیس جمهور و قول آقای رئیسی به نماینده دشتستان/ برگزاری جلسه رفع مشکلات مسکن/ پیگیری مشکلات مردم از اعضای هیات دولت

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از جزئیات سفر نماینده دشتستان به همراه رئیس جمهور به روسیه؛ تلاش برای تسهیل صادرات محصولات ایرانی، پیگیری رفع مشکل ته‌لنجی از رئیس جمهور و قول آقای رئیسی به نماینده دشتستان، برگزاری جلسه رفع مشکلات مسکن و پیگیری مشکلات مردم از اعضای هیات دولت خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از 11 تا 17 آذر ۱۴۰۲) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: برنامه بنده در روز شنبه (۱۱ آذر) ملاقات با جمعی از مردم و حضور در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها بود.

با آموزش و پرورش در مورد مشکلات برخی مدارس و با آب منطقه‌ای در مورد مسائل سد دالکی تماس داشتم. در تماس با بین‌الملل مجلس پیرامون برنامه‌های هفته جاری هماهنگی کردیم. شب عازم تهران شدم.

استقبال از نایب رییس مجلس عراق

صبح یکشنبه (۱۲ آذر) به فرودگاه مهرآباد رفتم و از آقای محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق و هفت نفر از نمایندگان پارلمان آن کشور استقبال کردم. پس از برکناری آقای حلبوسی از ریاست پارلمان عراق آقای المندلاوی هم‌اکنون سرپرستی آن را برعهده دارد.

بلافاصله به مجلس برگشتم و به اواسط جلسه علنی رسیدم. از آنجا که حقیر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق هستم، مسئولیت همراهی با هیأت عراقی برعهده بنده بود. آنها ناهار مهمان نایب رئیس مجلس بودند و بعد از ظهر با آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه و سپس با آقای قالیباف رئیس مجلس ملاقات کردند.

برنامه بعدی جلسه مشترک با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، در این فاصله هیأت نمایندگان مجلس عراق را به زیارت گلزار شهدای گمنام در محوطه مجلس بردم و برای ایشان توضیح دادم که ما در ایران شهدای دوران دفاع مقدس و جنگ با صدام را این‌گونه تکریم می‌کنیم و آن تعداد از شهدا که مجهول‌الهویه هستند را در مناطق مهم و مختلف کشور دفن می‌کنیم تا یادمان نرود که امنیت و عزت امروز ما مدیون جان‌فشانی‌های دیروز آنان است، همگی بر مزار شهدای گمنام فاتحه خواندیم.

وقتی از ملت عراق به پاس مهمان‌نوازی از زائران اربعین حسینی قدردانی کردم، یکی از نمایندگان عراق این‌گونه پاسخم داد که 《شما مهمان ما نیستید مهمان امام حسین (ع) هستید》. تا پاسی از شب در جلسه دیگری به همراه تعدادی از همکاران نماینده با موضوع افغانستان بودیم.

با وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، نفت و جهاد کشاورزی در مورد مشکلات مردم تماس داشتم.

صبح روز دوشنبه (۱۳ آذر) به همراه نایب رئیس و نمایندگان پارلمان عراق به ملاقات آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور رفتیم.

پیگیری رفع مشکل ته‌لنجی

در حاشیه جلسه، با آقای مخبر در مورد مسائل خرما، ته‌لنجی و مشکلات اخیر بازرگانان و کسبه استان بوشهر و جنوب، گرانی گاز مایع و ارتباط با افغانستان صحبت کردم.

با آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی که در جلسه حضور داشت در مورد معافیت ارز صادرات محصولات کشاورزی از ورود به سامانه نیما صحبت کردم، دلایلی داشت و نپذیرفت، گفتم که اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید کند در برنامه هفتم ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی مستثنی می‌شود. به مجلس برگشتم و به انتهای جلسه مشترک مجلس و قوه قضائیه رسیدم.

بعد از ظهر پس از حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همراه هیأت پارلمانی عراق به ملاقات آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی رفتیم، جلسه تا شب طول کشید و نکات مهمی مطرح شد. پس از جلسه با آقای احمدیان در مورد سفر چند ماه قبل به کابل و ارتباط با افغانستان توضیحاتی دادم، در جریان سفر ما بود، گفتم که لازم است تصمیمی بزرگ بگیریم.

در مورد وضعیت ته‌لنجی در استان و اعتراضات و نیز لزوم اعطای سهمیه حداکثری به نیروهای بومی استان بوشهر جهت جذب در صنایع نفت و گاز استان گفتگو کردم و خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی شدم، آقای احمدیان دستوری داد و قول داد که موارد را دنبال کند.

با معاون وزیر بهداشت در مورد پروژه‌های درمانی دشتستان تماس داشتم. تعدادی از کارآفرینان و تولیدکنندگان شهرستان در تماس‌هایی مشکلات خود را بیان کردند که از دستگاه‌های مربوطه پیگیری کردم.

با مدیران شرکت نفت برای همکاری جهت احداث آنتن تلفن همراه در دشتستان گفتگو کردم.

ابتدای صبح روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) درس اخلاق حضرت آیت‌الله عابدی در صحن مجلس برگزار شد، دستور جلسه مجلس لایحه بودجه سال آینده بود. آقای رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کشور را به مجلس تقدیم کرد. در انتها نیز جلسه مشترک مجلس و دولت در صحن مجلس برگزار شد.

پیگیری مشکلات مردم از اعضای هیات دولت

حضور رئیس جمهور، معاونان و اغلب وزرا فرصتی بود تا برخی مسائل شهرستان و استان را پیگیری کنم. با وزیر راه در مورد پروژه‌های راه و تسریع در آغاز پروژه راه نمازگاه، با معاون اول رئیس‌جمهور در مورد مشکلات کشاورزی و سد دالکی، با وزیر نفت در مورد آزمون اخیر این وزارتخانه در استان، با وزیر اقتصاد در مورد تخصیص وام فعالان کشاورزی، با رئیس بنیاد شهید در مورد مشکلات جانبازان، با وزیر جهاد کشاورزی در مورد مسائل و صادرات خرما و گوجه‌فرنگی و با معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مورد اجرای مصوبات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور گفتگو کردم. همچنین با وزیر ارشاد برای سفر وی به دشتستان و حضور در یادواره شهید گنجی هماهنگی کردم.

به سراغ رئیس سازمان برنامه و بودجه رفتم و توضیحاتی درباره اهمیت و پیشرفت سد دالکی و لزوم حل مشکلات مالی آن دادم، تاکید کرد که پروژه را در اولویت خواهند گذاشت و بزودی تامین مالی خواهد شد. به همراه حاج آقا نبویان (نماینده تهران) به سراغ وزیر اطلاعات رفتیم و در مورد انتصاب یکی از مدیران مسئله‌دار در حوزه اقتصادی با او گفتگو کردیم.

ظهر به هلدینگ شستان رفتم و در جلسه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری این هلدینگ در دشتستان گفتگو کردم، برای احداث نیروگاه خورشیدی در دشتستان اعلام آمادگی کردند. به مجلس برگشتم و در کمیسیون اقتصادی در جلسه‌ای که رئیس کمیسیون با موضوع بررسی مسائل خرما و توسعه بنادر استان گذاشته بود شرکت کردم، استاندار و تعدادی از مدیران استان و مدیران مربوطه در سطح کشور هم حضور داشتند، مباحث خوبی مطرح و مصوب شد.

پس از جلسه، با آقای استاندار در مورد چند پروژه مهم دشتستان گفتگو کردم. به دفتر رفتم و تا شب پذیرای تعدادی از مراجعه‌کنندگان بودم.

با مدیران وزارت ارتباطات در مورد مشکلات اخیر قطع اینترنت در برخی مناطق دشتستان، با مدیران وزارت نیرو در مورد تامین مالی پروژه‌های آب و با مدیران وزارت دفاع در مورد توسعه فعالیت‌ها گفتگو کردم، با تعدادی از مدیران استان و شهرستان برای تشکیل و حضور در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های مسکن دشتستان گفتگو کردم.

صبح چهارشنبه (۱۵ آذر) عازم بوشهر شدم، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفت و برای همراهی با رئیس‌جمهور در سفر به روسیه دعوت کرد، پذیرفتم و قرار شد که به تهران برگردم. به استانداری رفتم و در جلسه با برخی مدیران مسائل و مشکلات و پروژه‌های دشتستان بویژه پروژه‌های عمرانی و آب را پیگیری کردم، تعدادی از پروژه‌ها راکد شده‌اند که قرار شد فعال شوند.

به برازجان آمدم و در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های مسکن شهرستان در فرمانداری شرکت کردم، جهت‌گیری جلسه به سمت حل مشکلات کهنه مسکن بود، نسبت به جلسات قبل پیشرفت حاصل شده بود و امید است که در آینده بخشی از مشکل رفع شود. بلافاصله پس از جلسه راهی فرودگاه و عازم تهران شدم.

جزئیات سفر نماینده دشتستان به همراه رئیس جمهور به روسیه

روز پنجشنبه (۱۶ آذر) به فرودگاه مهرآباد رفتم، در مسیر فرودگاه با استاندار در مورد چند مسئله و مطالبه اصلی استان گفتگو کردم تا در طول سفر با رئیس‌جمهور مطرح و پیگیری کنم.

پس از برگزاری کنفرانس خبری و مراسم بدرقه به همراه آقای دکتر رئیسی، وزرای امور خارجه، راه و نفت، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاونان وی و تعدادی از معاونان وزرا عازم مسکو پایتخت روسیه شدیم.

نماز ظهر و عصر را در هواپیما به امامت آیت‌الله رئیسی اقامه کردیم. در طول مسیر رفت گزارش و تحلیلی به آقای رئیس‌جمهور در مورد روابط‌مان با روس‌ها در حوزه‌های مختلف، توافقات و وعده‌های انجام‌شده و انجام‌نشده، مشکلات ما و آنها و نیز آنچه اکنون لازم است، ارائه دادم.

فرصتی دست داد تا با وزرای راه و نفت در مورد روابط و توافق‌های قبلی با روسیه و برخی مسائل کلان و مطالبات مردم گفتگو کنم. وزیر نفت گزارشی از پروژه‌های مشترک نفتی و گازی ایران و روسیه داد و گفت که برخی موارد در آستانه اجراست، همچنین قرار است که میادین پارس شمالی و کیش را هم اجرا کنند، گفتم که بهتر بود که آنها را به اجرای میادین مشترک همچون فرزاد مجاب می‌کردیم.

در بخش دیگری از گفتگو توضیحات مبسوطی به وزیر نفت در مورد اشکالات آزمون اخیر مجتمع گازی پارس جنوبی دادم و تاکید کردم که اصلاح کنند تا وعده پیشین وی مبنی بر جذب حداکثری نیروهای بومی محقق شود، قرار شد که پیگیری کند.

با وزیر راه و شهرسازی در مورد بخش‌های مختلف کریدور شمال – جنوب گفتگو و اهمیت خط آهن و نیز خط کشتیرانی رورو را یادآوری کردم، امید داریم که در این سفر گشایش جدیدی صورت پذیرد. آخرین وضعیت ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر را از رئیس سازمان انرژی اتمی جویا شدم.

بعد از ظهر وارد فرودگاه ونوکووا مسکو شدیم، روس‌ها در کل چندان اهل استقبال نیستند اما بالاترین سطح استقبال را از رئیس‌جمهور ایران بجا آوردند، معاون نخست‌وزیر بطور رسمی و با تشریفات کامل از آقای رئیسی استقبال کرد. پس از ساعتی استراحت که عمدتاً به همفکری گذشت، هیأت ایرانی راهی کاخ کرملین شد، از آقای رئیسی در کاخ کرملین استقبال رسمی شد. ابتدا ملاقات سران دو کشور صورت گرفت و به موازات آن مذاکرات تخصصی میان اعضای هیات ایرانی با مقامات روس انجام گرفت، بنده به همراه وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل روسیه و نیز دستیار ویژه پوتین با موضوع توسعه حمل و نقل و کریدور شمال – جنوب بویژه حمل و نقل ریلی مذاکره کردیم، توافق اولیه خوبی حاصل شد و قرار شد که مذاکره در تهران با حضور وزرای دو کشور همسایه تداوم یابد.

گفتگویی نیز با وزیر کشاورزی روسیه داشتم و محصولات و توانمندی‌های داخلی را برای وی تشریح کردم، استقبال کرد، آنها آمادگی تامین غلات مورد نیاز ما را دارند و از عرضه محصولات ایرانی در بازارشان استقبال می‌کنند، درخواست دیگر ما تسهیل در ورود محصولات ایرانی به گمرک و بازار روسیه بود که قول‌هایی دادند.

در ادامه مذاکرات مشترک هیات‌های ایرانی و روسی به ریاست روسای جمهور دو کشور آغاز شد. مسائل اقتصادی و پولی و بانکی و رفع موانع گمرکی و بانکی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بویژه کریدور شمال جنوب و تکمیل قطعه خط آهن رشت – آستارا با مشارکت روس‌ها، توسعه همکاری‌ها در قالب پیمان شانگهای و گروه بریکس و پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نهایی شدن مذاکرات مربوط به سند جامع همکاری‌های بلندمدت ۲۰ ساله دو کشور، سرمایه‌گذاری روسیه در صنعت نفت و گاز ایران، اقدام مشترک برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب، تکمیل واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و رفع مشکلات آن و… از جمله محورهای مذاکرات بود، بخش دیگری از آن مربوط به مسائل منطقه و فلسطین و غزه بود، نظرات به یکدیگر خیلی نزدیک بود.

آقای رئیسی به ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور اشاره کرد و آقای پوتین برای همکاری در حوزه نفت و گاز و نیز سوآپ گاز دستوراتی صادر کرد. آنها مشتاق همکاری با ایران در قالب اوپک پلاس هم هستند.

شام مهمان رئیس‌جمهور روسیه بودیم. جلسات تا آخر شب طول کشید، پس از اتمام برنامه‌ها، مستقیماً راهی فرودگاه و عازم تهران شدیم. در مجموع حدود هفت – هشت ساعت در مسکو بودیم. حوالی سحر به تهران رسیدیم.

در مسیر فرصتی دست داد تا با آقای رئیس‌جمهور در مورد مسائل استان صحبت کنم، توضیحاتی مفصل درباره وضعیت آب و کشاورزی استان و دشتستان و چالش‌های آن به آقای دکتر رئیسی دادم و درخواست کردم که شخصاً به مسئله ورود کنند، در مورد پروژه‌های در حال اجرا و آنها که باید اجرا شوند نیز توضیح دادم و درخواست کردم که دستور دهند که معاون اول از استان بازدید کنند.

بخش دیگری از مباحثم در گفتگو با رئیس‌جمهور در مورد موضوع این روزهای ته‌لنجی و محدودیت‌ها، حواشی و پیامدهای آن بود، با موضوعی که معیشت و زندگی تعداد زیادی از مردم ما به آن گره خورده (و هیچ فکری هم به حال آینده و جایگزین آن نکرده‌ایم) نمی‌شود سرسری برخورد کرد.

وقتی ماجرا و ابعاد مختلف آن و نارضایتی‌های مردم استان را تشریح کردم، آقای رئیسی به رئیس دفتر خود دستور پیگیری دادند و تاکید کردند که شخصاً نیز موضوع را دنبال می کنند، بنده در روزهای اخیر در کنار استاندار و نمایندگان استان از بخش‌های مختلف همچون معاون اول رئیس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ستاد مبارزه با قاچاق و… پیگیر رفع مشکل ته‌لنجی بوده‌ام و با مساعدت رئیس‌جمهور محترم امید دارم که ان‌شاءالله خبرهای خوبی به مردم داده شود، در اینجا لازم است که از دغدغه و همراهی آقای رئیسی با مردم استان قدردانی نمایم.

آقای رئیس‌جمهور درباره سایر موارد هم دستوراتی دادند و قول دادند که به وزرای مربوطه متذکر شوند. سفر رئیس جمهور به روسیه سفری موفق و تاثیرگذار بود، در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی لازم بود که از همه ظرفیت سیاسی خود برای توقف جنگ و آدم‌کشی صهیونیست‌ها در غزه استفاده شود، در بحث روابط دوجانبه هم نیاز به هماهنگی‌هایی در سطح سران داشتیم تا در اجرای توافقات و پروژه‌های بزرگ و مشترک تسریع شود، قبلاً هم گفته‌ام که روسیه به‌عنوان وسیع‌ترین کشور دنیا با قریب ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات محصولات ایرانی بویژه محصولات کشاورزی دارد، به روسیه باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد، همکاری‌های موفق امنیتی با روسیه باید در سایر حوزه‌ها از جمله عرصه اقتصادی امتداد یابد تا عموم مردم اثر عینی آن را در زندگی خود ببینند.