امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از 24 تا 30 تیر ۱۴۰۲)؛

جزئیات سفر به ساحل عاج و حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی/ پیگیری مسائل آب دشتستان در ملاقات با معاون آب وزیر نیرو

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از جزئیات سفر به ساحل عاج و حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و پیگیری مسائل آب دشتستان در ملاقات با معاون آب وزیر نیرو خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از 24 تا 30 تیر ماه ۱۴۰۲) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: صبح شنبه (۲۴ تیر) به همراه شهردار برازجان به وزارت نیرو رفتیم. ابتدا با معاون آب و آبفای وزیر ملاقات کردیم، محور اصلی جلسه تامین آب شرب شهرستان و برازجان، احداث مخزن برازجان، دالکی، کلمه و دهقاید، لایروبی کانال‌ها و… بود، دستورات خوبی صادر شد.

سپس به توانیر رفتیم و در گفتگو با معاون این شرکت وضعیت برق دشتستان و پروژه‌های در دست اقدام این دستگاه در شهرستان را مرور کردیم. به مجلس آمدم و پس از ملاقات با تعدادی از مراجعه‌کنندگان به نامه‌های مردمی رسیدگی کردم.

نامه‌ای به مدیران قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون حقوقی رئیس جمهور و دیوان محاسبات در مورد تاسیس مدارس پولی توسط برخی دستگاه‌های دولتی نوشتم و خواستار بررسی حقوقی جوانب آن شدم.

جزئیات سفر به ساحل عاج و حضور در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی

شب عازم فرودگاه امام خمینی (ره) شدم و به همراه یکی از همکاران جهت شرکت در چهل و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی عازم دوحه و از آنجا عازم ساحل عاج شدیم.

جهت اطلاع، بنده و آقای دکتر عمویی نماینده مردم تهران در مجلس، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی (puic) هستیم و به این علت در نشست و اجلاس آن شرکت می‌کنیم.

حوالی ظهر روز یکشنبه (۲۵ تیر) و پس از ۱۲ ساعت پرواز با استقبال سفیر و مقامات ساحل عاج به شهر آبیجان پایتخت این کشور رسیدیم. بلافاصله به سفارت رفتیم و در جلسه ای در مورد کیفیت نشست کمیته اجرایی و مسائل دوجانبه بحث و تبادل نظر و هماهنگی کردیم.

روز دوشنبه (۲۶ تیر) با خانم فانی شانتال نایب رئیس مجلس سنای ساحل عاج ملاقات کردیم، سپس به مجلس ملی ساحل عاج رفتیم و در افتتاحیه نشست کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی شرکت کردیم، رئیس مجلس ساحل عاج و دبیرکل اتحادیه سخنرانی کردند.

برنامه بعدی نشست کمیته اجرایی بود که درباره کم‌وکیف اجلاسیه هجدهم بحث و تصمیم‌گیری شد، اجلاس اوایل سال آینده میلادی در ساحل عاج برگزار خواهد شد. مقابله با اسلام‌هراسی در غرب، محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، مسئله سودان، فلسطین و جنایات اخیر صهیونیست‌ها، اقلیت‌های مسلمان و مسلمانان روهینگیا، تسهیل تجارت میان کشورهای عضو، تغییرات اقلیمی و… از جمله مباحث مطرح‌شده در نشست بود.

در حاشیه نشست ملاقات‌های جداگانه‌ای با همتایان خود و نمایندگان کشورهای الجزایر، عمان، ترکیه و سیرالئون داشتیم. از هر فرصتی برای تبیین مواضع ملت ایران و دفاع از حقانیت و رساندن صدای مظلومیت ملت‌مان استفاده می‌کنیم.

از نکات جالب نشست همگرایی بین ما و نماینده عربستان سعودی بود. به یاد نشست دو سال قبل در الجزایر افتادم که بحث داغی بین بنده و همین نماینده سعودی در مورد مسائل منطقه شکل گرفت که با وساطت رئیس مجلس الجزایر پایان یافت، حالا از طرح‌های یکدیگر در اتحادیه بین‌المجالس حمایت می‌کنیم!

تعدادی از نمایندگان کشورها در سخنرانی خود از برقراری روابط میان ایران و عربستان استقبال و ابراز خرسندی کردند. قرار بود که نشست دوروزه باشد اما در نهایت و با تغییر برنامه میزبان در آخرین لحظات، شب مراسم اختتامیه برگزار شد.

شام مهمان رئیس مجلس ساحل عاج بودیم. آقای داما بیکتوگو رئیس مجلس ساحل عاج برای ملاقات با هیات ایرانی ابراز علاقه کرد.

روز سه‌شنبه (۲۷ تیر) با آقای دیاباته دبیرکل وزارت امور خارجه ساحل عاج ملاقات کردیم، به گرمی میزبانی کرد و قرار گذاشتیم که کمیسیون مشترک دو کشور به زودی برگزار شود. برای میزبانی از سرمایه‌گذاران ایرانی اعلام آمادگی کرد.

برنامه دیگر این روز بازدید از درمانگاه هلال احمر ایران در آبیجان بود، جالب اینکه یک دشتستانی و نخبه‌ای از شهر کلمه مسئولیت این مرکز درمانی را برعهده داشت.

به همراه آقای مبرزی از بخش‌های مختلف درمانگاه بازدید کردیم و ایشان توضیحات مفصلی در مورد خدمات آن مرکز ارائه داد. محض اطلاع درمانگاه هلال احمر در ساحل عاج خودگردان است و هزینه چندانی برای کشورمان ندارد، پرسنل آن بومی کشور مقصد هستند و تنها مدیریت آن با ایران است.

در کشور فقیری همچون ساحل عاج راه‌اندازی درمانگاه ایرانی اقدامی ارزشمند و در راستای دیپلماسی عمومی است، ماهانه هزاران نفر از مردم آن کشور به مرکزی که پرچم ایران در راس آن برافراشته شده، مراجعه کرده و خدمات دریافت می کنند.

به گفته مدیر درمانگاه اخیراً برخی خیرین در کشور ساحل عاج برای توسعه این مرکز و تبدیل آن به بیمارستان پیش‌قدم شده‌اند.

روز چهارشنبه (۲۸ تیر) به مجلس ملی ساحل عاج رفتیم. ابتدا با آقای توما کامارا رئیس کمیسیون سیاست خارجی و سپس با آقای داما بیکتوگو رئیس مجلس ساحل عاج ملاقات کردیم، از آقای بیکتوگو برای سفر به ایران دعوت کردم، ابراز تمایل کرد که در اولین فرصت بیاید. برنامه پایانی جلسه با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران در مجلس ساحل عاج بود.

همگی تاکید داشتند که با علم و علاقه گروه ایران را انتخاب کرده اند و مدافع ایران هستند. در این ملاقات‌ها به نگاه جدید کشورمان به آفریقا اشاره و بر توسعه روابط تاکید کردم، در این سفر متوجه شدم که بخشی از نیازمندی‌های کشور همچون کاکائو و قهوه و… از ساحل عاج تامین می شود اما بخاطر روابط اقتصادی و تجاری ضعیف از طریق واسطه‌ها وارد کشور می‌شود و این قیمت تمام‌شده محصول را بالا می‌برد اما با رونق روابط تجاری می‌توان هزینه‌ها را برای مردم کمتر کرد.

از مجلس عازم فرودگاه آبیجان و از آنجا راهی قطر شدیم. پس از توقفی کوتاه در آکرا پایتخت غنا، صبح پنجشنبه (۲۹ تیر) به دوحه رسیدیم، هدف اصلی از سفر به دوحه پیگیری وضعیت تعدادی از شهروندان ایرانی بازداشت‌شده در قطر بود.

در سفر قبلی (به همراه وزیر امور خارجه) در این مورد رایزنی هایی با مقامات قطری داشتیم که منجر به آزادی تعدادی از ایشان شد اما هنوز هم تعدادی باقی مانده اند، آن هم به جرایم غیرسنگین همچون ورود غیرمجاز.

در این سفر بر آزادی سایر بازداشت‌شده‌ها متمرکز بودم و استدلال‌های لازم برای آزادی این عزیزان ارائه شد، تلاش کردم که با آنها ملاقات کنم اما به علت تعطیلی برخی بخش‌های اداری قطر و وقت کم بنده میسر نشد در عین حال قرار شد که سفیر بزودی با ایشان ملاقات کند.

مسائل دیگری همچون روابط تجاری با قطر و افزایش صادرات، راه‌اندازی خط دریایی و… هم مورد بررسی قرار گرفت. جمعه به تهران رسیدیم.