امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=9611

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱)؛

تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت/ رئیس‌جمهور به دشتستان می‌آید/ بازدید از مناطق مختلف شهرستان/ ثبت ۵۰ پیشنهاد روی لایحه بودجه/ ماجرای عذرخواهی وزیر نیرو از نماینده دشتستان/ میزبانی نمایندگان نیجر

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت، رئیس‌جمهور به دشتستان می‌آید، بازدید از مناطق مختلف شهرستان، ثبت ۵۰ پیشنهاد روی لایحه بودجه، ماجرای عذرخواهی وزیر نیرو از نماینده دشتستان و میزبانی نمایندگان نیجر خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: صبح شنبه (۲۹ بهمن) به بخش بوشکان رفتم و تا ظهر در دفتر شهر کلمه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان از جمله تعدادی از اعضای شوراهای شهر و روستا بودم، مواردی از جمله سالن ورزشی کلمه که الحمدلله تکمیل شد و زمین چمن ورزشی این شهر که نگران از دست رفتنش هستیم را پیگیری کردم و از مدیران ورزش خواستم که رسیدگی فوری کنند.

ظهر از کلمه به سعدآباد و سپس شبانکاره رفتم و عصر و شب در دفاتر این شهرها نیز پاسخگوی مراجعات بودم، برخی از مشکلات هر دو بخش را از مدیران پیگیری کردم. مسئولان شبانکاره نگران به ثمر رسیدن برخی پروژه‌ها بودند که توضیح دادم.

از صبح تا شب روز یکشنبه (۳۰ بهمن) در دفتر با تعدادی از مراجعه‌کنندگان، مدیران و شوراها ملاقات داشتم، برخی مسائل را از مدیران استان و کشور پیگیری کردم. جلسه‌ای هم با جمعی از همکاران داشتم.

شب به بوشهر رفتم، برخی مسائل شهرستان را در مرکز استان پیگیری کردم، وقت کم بود و به‌ناچار با برخی مدیران در فرودگاه قرار ملاقات گذاشتم، آخر شب عازم تهران شدم. عضویت حقیر در کمیسیون تلفیق باعث شده تا بسیاری از مدیران کشور و استان مراجعه کرده و تقاضای کمک کنند، این موضوع موجب شده تا نتوانم پاسخگوی همه مراجعات باشم.

وضعیت نابسامان ارز فشار زیادی بر مردم وارد کرده است
روز دوشنبه (اول اسفند) مجلس جلسه علنی داشت، فضای مجلس متاثر از افزایش قیمت ارز بود، بسیاری از بی‌عملی دولت انتقاد کردند، وضعیت نابسامان ارز فشار زیادی بر مردم وارد کرده است و همه معترضیم.

مهمترین دستور کار روز یکشنبه مجلس طرح ساماندهی کارکنان دولت بود که با اکثریت آراء تصویب شد. در گذشته برخی طرح‌های غیرکارشناسی منجر به ایجاد شکاف میان کارکنان دولت شده بود، از سوی دیگر اختراع انواع روش‌های استخدام هم منجر به پدید آمدن شکاف درآمدی بی‌مبنا و ناعادلانه میان کارکنان دولت شده است بطوری که در برخی دستگاه‌های دولتی و در شرایط کاری برابر بعضی ۵ میلیون و بعضی ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند!

از سوی دیگر برخی با سه سال سابقه، تبدیل وضعیت و استخدام رسمی شده‌اند اما برخی با مدرک بالا و بیش از ۲۰ سال سابقه در مشاغل مهم تبدیل وضعیت نشده‌اند، اینها غیرعادلانه بود. به موجب مصوبه مجلس، دستگاه های اجرایی موظفند ظرف حداکثر شش ماه با نیروهای شاغلی که در دستگاه های مربوطه مشغول به کار بوده و دارای حداقل دو سال سابقه خدمت مستمر و بیمه پردازی می‌باشند، قرارداد کارمعین منعقد کنند.

ضمن اینکه از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، بکارگیری هر نوع نیروی انسانی در تمامی دستگاه‌های اجرایی صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی و برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور امکان‌پذیر است.

بعد از ظهر در کمیسیون انرژی مجلس سئوال بنده از وزیر نیرو در مورد عدم برق‌رسانی به منطقه گیسکان دشتستان مطرح شد، با وجود پیگیری‌ها و برخی قول‌ها، همچنان اکثر ساکنان این منطقه از داشتن برق محروم هستند، این منطقه از محروم‌ترین مناطق کشور است و آب، راه، گاز، و ارتباطات و… ندارد.

از کاهلی وزارت نیرو در ارتباط با روستاهای منطقه گیسکان انتقاد کردم

از کاهلی وزارت نیرو در ارتباط با این روستاها انتقاد و سئوال کردم. مدیرعامل توانیر توضیحاتی داد و قول داد که بزودی با تزریق اعتبار لازم پروژه فعال شود و به منازل فاقد برق، برق‌رسانی شود.

از کوتاهی‌ها و بدقولی‌های شرکت آبفا اعتراض کردم

خطاب به وزیر به کوتاهی‌ها و بدقولی‌های شرکت آبفا اعتراض کردم، به آقای محرابیان گفتم برخی مدیران بدعهد زحمات جنابعالی و همکارانتان در وزارت نیرو را بر باد می‌دهند، وقتی علت را پرسید توضیح دادم که در آخرین جلسه با آبفا قرار شد که با اختصاص بودجه لازم به دشتستان، طرح‌های آبفا در شهرستان و در کلمه، دالکی، سعدآباد، ارم، برازجان و… فعال شود اما متاسفانه مدیران مربوطه به وعده خود عمل نکردند و همه شرمنده مردم شدیم.

عذرخواهی وزیر نیرو

از وزیر خواستم که با مدیران بدعهد وزارتخانه برخورد کند. آقای محرابیان اعتراض بنده را پذیرفت و عذرخواهی کرد و قول داد که شخصاً پیگیری کند.

عصر در جلسه کمیسیون امنیت ملی اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه انتخاب شدند. پس از جلسه کمیسیون در جلسه کمیته مرز با موضوع بررسی لایحه دوفوریتی «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» شرکت کردم، نمایندگان استان همه حضور و دغدغه داشتند، مباحث کلی مطرح شد و وارد جزئیات نشدیم.

همه در مجلس از افزایش قیمت ارز شاکی بودند
صبح روز سه‌شنبه (دوم اسفند) مجلس جلسه غیرعلنی با موضوع افزایش قیمت ارز داشت، همه شاکی بودند و خواستار پاسخگویی و تدبیر دولت شدند.

دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی نیجر
قبل از ظهر به همراه یکی از همکاران جلسه را ترک کردیم و در تالار خاتم مجلس با رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی نیجر که مهمان ما در تهران بودند، ملاقات کردیم، آنها شیفته ایران بودند و تاکید داشتند که از روی علاقه عضو گروه دوستی ایران شده‌اند.

در مورد کشورشان هم توضیح دادند که گرچه به لحاظ سیاسی استقلال پیدا کرده‌اند اما به لحاظ اقتصادی همچنان تحت سلطه فرانسه هستند و تلاش دارند که فرانسوی ها را از کشورشان بیرون کنند.

فرانسه همه منابع نیجر از جمله اورانیوم و طلای آنها را به یغما می‌برد و مابه‌ازای خاصی به آنها نمی‌دهد، چیزی شبیه غارت نفت کشور ما توسط آمریکایی‌ها پیش از انقلاب.

کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق‌العاده با حضور وزیر امور خارجه داشت، من بخاطر میزبانی از نمایندگان نیجر به آخر جلسه رسیدم و با وزیر برای برخی برنامه‌ها هماهنگی کردم.

مجلس در نوبت بعد از ظهر هم جلسه علنی داشت و بخش‌هایی از قانون انتخابات بررسی شد. شب به وزارت امور خارجه رفتم و به همراه وزیر امور خارجه با اعضای گروه دوستی پارلمانی نیجر ملاقات کردیم. با یکی از نخبگان استان در صنعت نفت در مورد رابطه استان با نفت همفکری کردیم. بر روی لایحه بودجه سال آینده مطالعه و پیشنهادهای رسیده را بررسی کردم، برخی پیشنهادها را ثبت کردم.

روز چهارشنبه (سوم اسفند) بخش‌هایی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در صحن مجلس بررسی شد. در ماده هفتم پیشنهاد کردم مدعی‌العموم با هرگونه تخلفات انتخاباتی اعم از خرید و فروش رای، ارعاب و تهدید، دخالت دستگاه های غیرمسئول انتخابات، تحریم انتخابات، جعل مدرک و عنوان، وعده‌های غیرقانونی، دروغ، تهمت و… برخورد قانونی کند.

مدعی‌العموم زمینه برگزاری انتخابات سالم را فراهم کند
در دفاع هم اشاره کردم که رای مردم حق‌الناس است و مدعی‌العموم در مقام دفاع از حقوق عامه باید از هرگونه تاثیرگذاری غیرقانونی بر آن جلوگیری کند و زمینه برگزاری انتخابات سالم را فراهم کند، کمی کمتر از ۵۰ درصد رای آورد و تصویب نشد، فقط نمی‌دانم چرا نماینده دولت مخالفت کرد؟!

تقدیم لایحه بودجه به صحن غیر قانونی است
در صحن مجلس همچنین در نوبتی دیگر راجع به ارائه غیرقانونی لایحه بودجه از سوی کمیسیون تلفیق به صحن مجلس تذکر دادم و توضیح دادم که برخی بندهای لایحه اساساً بررسی نشده است و تقدیم آن به صحن غیرقانونی است، پیشنهاد کردم که لایحه به کمیسیون برگردد و پس از بررسی کامل به صحن مجلس بیاید. بیشتر وقتم در طول روز صرف لایحه بودجه شد.

بعد از ظهر در مجلس با سفیر تازه منصوب شده ایران در بورکینافاسو ملاقات کردم. عصر به وزارت دفاع رفتم و جلسه‌ای با معاون وزیر داشتم.

از اواخر وقت چهارشنبه تا صبح پنجشنبه (چهارم اسفند) بر روی لایحه بودجه کار کردم. ابتدا نظرات گوناگون از مرکز پژوهش های مجلس تا سایر کارشناسان را مطالعه کردم سپس پیشنهادهای مختلف را بررسی کردم.

چند نوع پیشنهاد رسیده بود؛ دسته اول پیشنهادهای مردمی بود که بعضاً در قالب مسئله بیان شده بود بطور مثال پیشنهاد شده بود که فکری به حال شهریه مدارس دولتی کنیم یا چندین پیشنهاد از استان در مورد مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ استان رسیده بود که باید منطبق با قوانین و با ادبیات حقوقی بصورت پیشنهاد بر روی لایحه مطرح می‌شد.

دسته دوم پیشنهادهای دستگاه ها بود که خیلی زیاد بود، بنده البته بیشتر بر روی پیشنهادهای حوزه دفاعی، امنیتی و انتظامی متمرکز بودم اما پیشنهاد سایر دستگاه‌ها که در جریان مسائل‌شان بودم را مطالعه و بررسی کردم، با بخش‌هایی از پیشنهادهای دستگاه ها مخالف و با بخشی از آن موافق بودم.

دسته سوم پیشنهادهای کارشناسان و مراکز علمی و پژوهشی بود که آن هم قابل توجه بود و دسته آخر فهم حقیر ناظر به مسائل کشور و استان بود که عموماً متمرکز بر مسائل فرهنگی و اجتماعی و نیز مسئولیت‌های صنعت نفت بود.

از آنجا که آخرین مهلت ثبت پیشنهادها ساعت ۸ صبح پنجشنبه بود تا صبح بیدار ماندم و تا آخرین پیشنهاد را ثبت کردم، امیدوارم فرصت طرح و تصویب آنها فراهم شود.

در مجموع بیش از ۵۰ پیشنهاد ثبت شد البته قطعاً فرصت طرح همه آنها میسر نخواهد شد اما تلاش می‌کنیم که تاثیر حداکثری داشته باشیم. در اینجا لازم می‌دانم از همه عزیزانی که به حقیر در اصلاح لایحه بودجه کمک کردند تشکر کنم.

روز پنجشنبه رئیس بنیاد مستضعفان و رئیس بنیاد علوی مهمان استان و دشتستان بودند، ماه‌ها قبل آقای فتاح قول داده بود که به استان بیاید. با ایشان در مورد مشکلات دشتستان از جمله در حوزه آب و نیز بخش‌های محروم ارم و بوشکان صحبت کردم.

از شهرداری تهران تماس گرفتند و برای اختتامیه جشنواره بازی‌های الکترونیکی دعوت کردند، یک نفر از استان بوشهر به فینال مسابقات راه پیدا کرده بود و به همین خاطر از بنده دعوت کردند.

سفر رئیس جمهور به شهرستان دشتستان

یکی از دوستان از نهاد ریاست جمهوری تماس گرفت و خبر داد که بالاخره موافقت شد که رئیس‌جمهور در سفر به استان از شهرستان دشتستان هم بازدید کند، تشکر کردم. بخش زیادی از وقت حقیر در هفته‌های اخیر صرف این موضوع شده بود و از بخش‌های مختلف پیگیری بودم.

روز جمعه (پنجم اسفند) جلسات فشرده ای با موضوع مشکلات کشور از جمله ارز داشتم، مسئله نیازمند «اقدام ویژه» است. عصر در مرکز همایش‌های برج میلاد و در اختتامیه جشنواره بازی‌های الکترونیکی شرکت کردم، اولین بار بود که در رقابت بارسا و رئال دوست داشتم رئال ببرد!

جوانی از استان بوشهر به فینال رسیده بود و در فینال موفق شد با شکست حریف قهرمان ایران شود. قهرمانی‌اش خوشحالم کرد.

برخی نگاه‌ها به بازی‌های الکترونیکی صرفاً به مثابه سرگرمی است در حالی که تراکنش مالی آن در دنیا در امسال میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است، مهمتر از مسائل مالی و تجاری آن، محتوای آن است که حسابی غفلت کرده‌ایم. سایر وقتم صرف مطالعه تبصره‌ها و پیشنهادهای لایحه بودجه شد.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: