امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

https://dr-rezaei.com/?p=9685

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از ۱۳ تا ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱)؛

تشریح مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۲/ چرا حقوق کارکنان دولت فقط ۲۰ درصد افزایش یافت؟/ عملیات اجرایی برق‌رسانی به گیسکان آغاز می‌شود/ جزئیات پرداخت یارانه در سال آینده/ بررسی ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان؛ انتقاد از مدیریت ضعیف وزیر کشور/ پیگیری لغو محدودیت صادرات خرما

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از تشریح مصوبات مجلس در بودجه ۱۴۰۲، چرا حقوق کارکنان دولت فقط ۲۰ درصد افزایش یافت؟ عملیات اجرایی برق‌رسانی به گیسکان آغاز می‌شود، جزئیات پرداخت یارانه در سال آینده، بررسی ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان؛ انتقاد از مدیریت ضعیف وزیر کشور و پیگیری لغو محدودیت صادرات خرما خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از ۱۳ تا ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱) با عنوان “هفت نوشت” نوشت: این هفته هم مجلس در سه نوبت صبح، بعد از ظهر و شب جلسه علنی برای بررسی لایحه بودجه داشت.

در جلسه روز شنبه (۱۳ اسفند) با تصویب مجلس دولت موظف شد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به همه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

در الحاقی تبصره ۲ سازوکار مناسبی برای شفافیت شرکت‌های دولتی دیده شد. اختصاص ۲ میلیون تومان سهام به ازای تولد هر فرزند از سال آینده مصوبه دیگر مجلس بود. با تصویب مجلس تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، تجهیزات پزشکی و اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند.

همچنین دولت موظف به هزینه‌کرد ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن (با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد) جهت توسعه زیرساخت‌ها و رفع آسیب‌های محیط زیستی شد، این تصمیم مطالبه بخش زیادی از مردم ساکن در اطراف معادن است.

در تبصره ۶ کسب و کارهای اینترنتی به شرطی که در پلتفرم‌های مجاز داخلی فعالیت کنند، معاف از مالیات شدند. این تصمیم با هدف حمایت از کسب و کارهای اینترنتی بود که طی ماه‌های اخیر زیان‌هایی دیده‌اند.

در بند «خ» این تبصره شیوه مالیات خودروهای لوکس تعیین شد. در تبصره ۷ مجلس وزارت صمت را مکلف کرد در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودرو مجوزهای لازم را صادر کند.

وزارت دفاع و نیروهای مسلح توان بالایی در تولید خودرو دارند و بنده در گذشته از این توانمندی‌ها بازدید کرده‌ام منتهی تیراژ این خودروها محدود و متناسب با نیاز نیروهای مسلح بوده است.

در بخش دیگر این تبصره نمایندگان مصوبه کمیسیون تلفیق برای ثبت سفارش واردات انواع خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال را مصوب کردند. مجلس همچنین برای پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد و ویژه مجوز داد که البته بنده به این مصوبه رای ندادم چرا که آن را نوعی رانت منطقه‌ای می‌دانم.

در تماس با رئیس اورژانس قول هفته گذشته ایشان برای اورهال آمبولانس‌های دشتستان را پیگیری کردم. شب با جمعی از نخبگان استان جلسه داشتم.

روز یکشنبه (۱۴ اسفند) ساعتی در نشست گروه‌های جهادی شرکت کردم. در صحن مجلس و در تبصره ۸ نمایندگان مقرر کردند که درآمد حاصل از عوارض صادرات محصولات آب‌بر کشاورزی صرف اجرای الگوی کشت شود.

در تبصره ۹ دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که یک درصد اعتبارات خود را در حوزه زنان هزینه کنند و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نیز مکلف شدند که یک درصد اعتبارات خود را برای تولیدات فرهنگی و فرهنگ ایثار هزینه کنند.

در تبصره ۱۰ مجلس دستگاه‌های اجرایی را مکلف به ارائه دسترسی برخط بانک‌های اطلاعاتی خود به سازمان بازرسی کرد. این از مصوبات مهم مجلس بود، یکی از مطالبات ما از دستگاه‌های نظارتی نظارت برخط (آنلاین) از دستگاه ها بود، به جای اینکه منتظر باشیم تا خلاف یا جرمی صورت گیرد و بعد برخورد کنیم، بصورت همزمان با تخصیص بودجه و انجام کار نظارت کنیم تا خطاها به حداقل برسد.

نصب دوربین در محاکم قضایی با هدف شفافیت مصوبه دیگر بود. در تبصره ۱۱ به پیشنهاد نمایندگان آبادان و بوشهر و با حمایت نمایندگان جنوب و البته چراغ سبزی که رئیس مجلس نشان داد، مجلس مصوب کرد دولت از محل وجوه حاصل از واگذاری اموال و دارایی‌های طرح تملک دارایی به پرداخت سهم خود برای بیمه ملوانان و صیادان دارای کارت فعال در سواحل جنوبی و شمالی کشور اقدام کند.

علیرغم اینکه نماینده دولت مخالفت کرد اما پاسخ آقای قالیباف به وی، بر رای مثبت نمایندگان اثرگذار شد. در تبصره ۱۲ که مربوط به حقوق و دستمزد است، نمایندگان مقرر کردند حقوق دریافتی گروه‌های مختلف از جمله کارکنان رسمی، قراردادی، بازنشستگان کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی، مستمری بگیران و وظیفه بگیران به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد، اینجا باید توضیح دهم که همه معتقدیم که میزان افزایش حقوق تناسبی با تورم سالانه ندارد اما به لحاظ قانونی و طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند بدون پیش‌بینی منبع آن نسبت به افزایش حقوق اقدام کند.

با رئیس کل دادگستری استان در مورد راه‌اندازی و زمان افتتاح دادگاه بخش بوشکان و نیز موضوع تعیین تکلیف اسناد اراضی و املاک مردم گفتگو کردم.

با برق استان و وزارت نیرو در مورد قول وزیر نیرو برای برق‌رسانی به منطقه گیسکان صحبت کردم، قول داده‌اند که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در جلسه روز دوشنبه (۱۵ اسفند) رئیس مجلس از صدور قبض‌های سنگین گاز انتقاد و کمیسیون انرژی را مأمور بررسی و پیگیری آن کرد. در تبصره ۱۶ با رای نمایندگان، بانکهای عامل مکلف شدند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه بهره برداران بخش کشاورزی و خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه به ویژه خشکسالی و سیل اقدام کنند.

در این تبصره مجلس بانک مرکزی را موظف به انجام اقدامات لازم (اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان، اموال غیرمنقول، مالکیت بیش از ۲۰ درصد سهام شرکت و…) در راستای ایجاد شفافیت پرداخت تسهیلات کلان و شناسایی اموال مازاد کردند.

مصوبه خوب دیگر اینکه مجلس مصوب کرد که متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بتوانند از حساب یارانه یا سهام عدالت خود به عنوان تضمین پرداخت این تسهیلات استفاده کنند. تسهیلات خوبی نیز برای ازدواج، فرزندآوری و خرید جهیزیه کالای ایرانی دیده شد.

همچنین تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف و نیز بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان شد.

در تبصره ۱۷ مصوب شد که خدمات طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گیرد. یکی از مشکلات بیماران، قرارداد نداشتن برخی مراکز درمانی با بیمه‌هاست، در این راستا مجلس در مصوبه‌ای مراکز پزشکی و پیراپزشکی را ملزم به عقد قرارداد با بیمه های درمانی پایه کرد.

مشکل دیگر عدم ثبت نام از افراد واجد شرایط دریافت یارانه توسط دولت بود که مجلس مصوب کرد سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت کار مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه هستند، در گذشته به بهانه‌هایی این کار صورت نمی گرفت.

یکی از نمایندگان در تبصره ۱۹ در پیشنهادی خواستار حذف بندی شد که در آن آمده بود: «کلیه اعتبارات مجلس شورای اسلامی طی مبادله موافقتنامه بین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تخصیص می یابد و هزینه‌کرد آن، بر مبنای این موافقتنامه است». معنای آن این بود که همه فرآیندهای مالی مجلس همانند سایر دستگاه‌ها از مجرای سازمان برنامه و با نظارت آن سازمان باشد.

بنده موافق بودم اما رای نیاورد. البته در تبصره ۲۰ نمایندگان مصوب کردند که حقوق نمایندگان و مدیران قوه مقننه برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گیرد. پیشنهادی را به نمایندگی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد رده‌های وزارت خارجه در خارج از کشور در تبصره ۱۹ مطرح کردم که با اختلاف اندکی رای نیاورد.

در نوبت شب مجلس تعطیل و کمیسیون تلفیق برای بررسی موارد ارجاعی تشکیل شد و بند «د» تبصره ۱۲ تعیین تکلیف شد.

تماس هایی با ستاد کل نیروهای مسلح، دانشگاه فرهنگیان و وزارت امور خارجه در ارتباط با مسائل مردم و کشور داشتم. با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی دشتستان گفتگو کردم.

روز سه‌شنبه (۱۶ اسفند) تبصره ۱۴ که مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست، بررسی شد. مجلس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را موظف به پرداخت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و همچنین ۴۵ همت برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، ۵۶ همت برای یارانه نان و ۶۹ همت برای یارانه دارو کرد.

مدت‌هاست که در مورد پرداخت یارانه به این شکل بویژه یارانه نقدی که تورم قابل توجهی هم به جامعه تحمیل می کند، تردید دارم و احساس می کنم شجاعت لازم در دولت‌ها برای مولد کردن یارانه‌ها و استفاده بهینه از آن وجود ندارد.

بالاخره حوالی ظهر بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس به پایان رسید. ظهر جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیرامون مسمومیت های اخیر دانش‌آموزان برگزار شد.

مسائل مختلفی با حضور نمایندگان دستگاه ها بررسی شد. بخشی از ماجرا روانی و بخشی دیگر ناشی از توطئه دشمن است البته عوامل دیگری هم موثر است، متاسفانه عملیات روانی دشمن موثر بوده است.

از مدیریت ضعیف وزیر کشور در این موضوع انتقاد کردم، برخی دوستان ناراحت شدند، استدلال کردم. بعد از ظهر مطلع شدم که گمرک طی بخشنامه ای صادرات خرما را محدود کرده است. بلافاصله با دو تن از معاونان وزیر جهاد کشاورزی و سپس خود وزیر ارتباط گرفتم و اعتراض و پیگیری کردم.

آقای وزیر نگران بازار و خرمای ماه مبارک رمضان بود، اطمینان دادم که خرما به اندازه کافی در سردخانه ها و انبارها وجود دارد و جای نگرانی نیست، با تشکل‌های فعال خرما تماس گرفتم و گفتم که بطور رسمی اعلام کنند که خرمای داخل را تامین می کنند تا مشکلی برای صادرات پیش نیاید، پذیرفتند و در کمتر زمانی عمل کردند.

به وزیر جهاد گفتم برخی مدیران کارنابلد در وزارت جهاد تصمیمات خلق‌الساعه و به ضرر کشاورزان می‌گیرند و هزینه این تصمیمات که تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی دارد را کشاورزان پرداخت می‌کنند.

ماجرای گوجه‌فرنگی امسال را یادآوری کردم که مدیر کم‌سواد مربوطه مدعی بود که اگر صادرات گوجه‌فرنگی آزاد شود قیمت آن در بازار داخلی نجومی خواهد شد اما وقتی با پیگیری ما صادرات آزاد شد هیچ اتفاقی نیفتاد و قیمت حتی اندکی هم بالا نرفت، حالا همان جماعت کارنشناس به سراغ خرما آمده‌اند. آقای وزیر قول داد که تعرفه را به حالت قبل برگرداند. عصر تا شب در دفتر پذیرای تعدادی از مراجعه‌کنندگان بودم.

با بنیاد شهید، وزارت کشور و وزارت اقتصاد در مورد مسائل مردم تماس داشتم. آخر هفته به علت فوت یکی از بستگان و کسالتی مختصر در دشتستان بودم، اگر چه تعطیلات موجب تعطیلی خیلی از امور شده بود اما فرصتی بود برای ارتباط با برخی شوراها و شنیدن مسائل و مشکلات آنان.

همچنین در گفتگو با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور قول‌های او در سفر به دشتستان را پیگیری کردم، قرار شد که مبلغی را برای توسعه فاز ۲ شهرک صنعتی برازجان و نواحی صنعتی و نیز فعال‌سازی تصفیه‌خانه برازجان اختصاص دهند.

در اینجا لازم می‌دانم از عموم مردم شریف دشتستان بخاطر لطف و ابراز همدردی در مصیبت اخیر سپاسگزاری نمایم.

برچسب ها:

اخبارهای مشابه:

دیدگاه:

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

آخرین مطالب: