امروز: شنبه - 6 مرداد 1403

لینک کوتاه خبر:

گزارش هفتگی نماینده دشتستان (از 27 آبان تا 3 آذر ۱۴۰۲)؛

افتتاح دانشگاه فرهنگیان دشتستان/ پیگیری آزادی زندانیان ایرانی در قطر و امارات/ جزئیات سفر گروه دوستی پارلمانی به روسیه/ استقبال روس‌ها از صادرات محصولات ایرانی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گزارش هفتگی خود از افتتاح دانشگاه فرهنگیان دشتستان، پیگیری آزادی زندانیان ایرانی در قطر و امارات، جزئیات سفر گروه دوستی پارلمانی به روسیه و استقبال روس‌ها از صادرات محصولات ایرانی خبر داد.

دکتر ابراهیم رضایی در یادداشت هفتگی خود ( از 27 آبان تا 3 آذر ۱۴۰۲) با عنوان “هفت نوشت” نوشت:

افتتاح دانشگاه فرهنگیان دشتستان
صبح شنبه (۲۷ آبان) به بیمارستان مهر تامین اجتماعی برازجان رفتم و به همراه مدیر درمان استان آزمایشگاه مرجع این بیمارستان را افتتاح کردیم. سپس راهی دانشگاه فرهنگیان دشتستان شدم و در مراسم افتتاح این واحد آموزش عالی شرکت کردم، چند دقیقه ای در جمع دانشجویان صحبت کردم و گفتم که با افتتاح دانشگاه فرهنگیان دشتستان یکی از آرزوهای حقیر برای شهرستان محقق شده است چرا که سال‌ها به دنبال احیای این واحد آموزشی معتبر بودیم، بنده قبلاً هم بارها گفته‌ام که با ایجاد دانشگاه‌های آپارتمانی و رشته‌های بدردنخور مخالفم و آن را خلاف مصالح مردم می‌دانم اما دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی مهم و آینده‌ساز است که صددرصد فارغ‌التحصیلان آن جذب بازار کار می‌شوند. در اینجا لازم است از همه عزیزانی که در راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان دشتستان زحمت کشیدند و کمک کردند تشکر کنم. از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کردم و سپس به دفتر آمدم و تا شب ملاقات مردمی داشتم.
با مدیران برق، راه، درمان، آموزش و پرورش، فراجا، ساتا، سازمان برنامه و شرکت پست در مورد مسائل مردم تماس داشتم، مدیران پست خبر دادند که بالاخره پس از پیگیری‌های بسیار مشکل ارسال بسته‌های پستی در مراحل نهایی حل شدن قرار گرفته است و بزودی مرتفع خواهد شد، الحمدلله که پس از پیگیری‌های فراوان و مطالبه مردمی سامان مجدد یافت. آخر شب راهی تهران شدم.

پیگیری آزادی زندانیان ایرانی در قطر و امارات

روز یکشنبه (۲۸ آبان) در صحن علنی مجلس بخش‌های باقی‌مانده برنامه هفتم توسعه بررسی شد. ظهر وزیر امور خارجه مهمان جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود و گزارشی از تحولات منطقه و اقدامات انجام‌شده برای حمایت از جبهه مقاومت ارائه کرد. پس از جلسه با آقای امیرعبداللهیان در مورد وضعیت آزادی زندانیان ایرانی در قطر و امارات و نیز آخرین وضعیت روابط با روسیه و سفر پیش‌رو گفتگو کردم. وزیر توضیح داد که در سفر اخیر به قطر موضوع آزادی زندانیان ایرانی را با امیر قطر مطرح کرده و او نیز قول مساعدت داده است.
وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس مهمان نوبت بعد از ظهر صحن علنی مجلس بودند، با هر دو در مورد وضعیت مدارس دشتستان و کمبودهای آن گفتگو کردم. عصر در دفتر با دو تن از نخبگان دشتستان در مورد مشکلات خرما جلسه داشتم و همفکری کردیم.
با کارشناسان وزارت امور خارجه و بین الملل مجلس و نیز سفیرمان در روسیه در مورد سفر گروه دوستی پارلمانی به روسیه گفتگو کردم. موضوع اسناد زمین‌های مردم را در گفتگو با رئیس سازمان ثبت اسناد پیگیری کردم.
در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۹ آبان) مجلس مواد دیگری از لایحه برنامه هفتم بررسی شد. در ماده ۵۷ پیشنهادی در مورد واگذاری مدیریت فرودگاه‌های کشور به بخش خصوصی‌ یا عمومی (با رعایت حقوق کارکنان) مطرح شد، برخی مخالف بودند، بنده موافقت کردم و در توضیح علت موافقت خود گفتم که عمده کسانی که از خدمات فرودگاهی استفاده می کنند قشر مرفه جامعه و نیز مدیران و مسئولان دولت و کشور هستند لذا لزومی ندارد که از جیب مردم عادی برای ایشان هزینه شده و یارانه داده شود، مرفهینی که از فرودگاه استفاده می‌کنند خود هزینه اداره آن را هم بپردازند، مگر هزینه اداره ترمینال‌های مسافربری (که مورد استفاده عموم مردم است) از بیت‌المال پرداخت می‌شود که هزینه فرودگاه بشود؟! ضمن اینکه فرودگاه‌های نیروهای مسلح مستثنی شده است. برای هر نماینده‌ای که استدلال کردم پذیرفت، در نهایت پیشنهاد ما رای آورد.
با رئیس مجلس در مورد سفر گروه دوستی به روسیه گفتگو کردم و نکات مدنظر او را گرفتم. وزرای ارشاد و ارتباطات مهمان کمیسیون اصل نود بودند. با وزیر ارشاد جهت سفر به دشتستان گفتگو کردم، پذیرفت. ظهر در جلسه با مدیران پارک علم و فناوری استان در مورد توسعه فعالیت‌های پارک در دشتستان صحبت کردیم. در گفتگو با مدیران دانشگاه آزاد در مورد ایجاد رشته‌های پزشکی در واحد دشتستان و دستور اخیر وزیر بهداشت در این رابطه توضیحاتی دادم و همفکری کردیم.
با مدیران وزارت ارشاد در مورد اجرای سه پروژه احداث مجتمع فرهنگی هنری در آبپخش، سعدآباد و شبانکاره گفتگو کردم، مصوبه سفر دولت را دارد و منتظر آعاز عملیات اجرایی آن هستیم. شب با جمعی از نخبگان بوشهری جلسه داشتم.
با مدیران آبفا و اموال تملیکی و نیز تعدادی از شوراها در ارتباط با مسائل مردم تماس داشتم. با معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، معاونان وزرای دفاع، نفت‌ و راه و معاون بانک مرکزی در مورد دستور کار سفر گروه دوستی به روسیه و آخرین وضعیت ارتباطات ما با روس‌ها در زمینه‌های تخصصی گفتگو کردم.

روز سه‌شنبه (۳۰ آبان) استعفای آقای دکتر نادران در صحن علنی مجلس مطرح شد، با تصویب نمایندگان جلسه غیرعلنی شد تا دشمن از برخی سخنان سوء استفاده نکند، در نهایت استعفای ایشان رای نیاورد، در پایان به سراغ رئیس مجلس رفت و همدیگر را در آغوش گرفتند.

در جلسه ظهر کمیسیون امنیت ملی اعضای منتخب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ انتخاب شدند، چند تن از همکاران و نیز برخی دوستان دیگر اصرار داشتند که امسال هم کاندیدا شوم، یکی از بزرگان حوزه دفاعی کشور هم تماس گرفت و با اشاره به کارهای ارزشمندی که سال گذشته در بودجه ۴۰۲ انجام داده بودیم، پیشنهاد کرد که امسال هم عضو کمیسیون تلفیق شوم اما گفتم که درگیر چند موضوع دیگر در مجلس هستم و امکان وقت‌گذاری برای تلفیق را ندارم لذا نپذیرفتم و کاندیدا نشدم. عصر با تعدادی از همکاران و نیز کارشناسان در مورد سفر به روسیه جلسه داشتم و جمع‌بندی کردم.

در گفتگو با معاون وزیر جهاد و مديرعامل شركت ملی نفت و نیز مديرعامل شركت گاز آخرین وضعیت روابط با مسکو در حوزه کشاورزی و اجرای قراردادهای نفتی و گازی را گرفتم. با معاون وزیر امور خارجه در مورد مسائل و روابط سیاسی با روسیه و وضعیت منطقه، با معاون سازمان انرژی اتمی در مورد توافق‌های دوجانبه و با معاون وزیر اقتصاد در مورد سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران گفتگو کردم.

با مسئولان دیگر سیاسی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی هم در رابطه با سایر مسائل و مطالبات از روسیه تماس داشتم. با رئیس سازمان شیلات، رئیس کل گمرک، معاون وزیر راه، اتاق بازرگانی و رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد روابط با روسیه، وضعیت قراردادها و توافق‌نامه‌ها و انتظارات ما از ایشان گفتگو کردم.

با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در مورد حل مشکل تعدادی از واحدهای استان، با وزیر اقتصاد در مورد فساد در یکی از زیرمجموعه های وزارتخانه و با معاون وزیر بهداشت در مورد تامین اعتبار پروژه‌های دشتستان تماس داشتم.

جزئیات سفر گروه دوستی پارلمانی به روسیه

ابتدای صبح روز چهارشنبه (اول آذر) به فرودگاه حضرت امام خمينی(ره) رفتم و به همراه چهار تن از همکاران نماینده عازم مسکو پایتخت روسیه شدیم. در فرودگاه شرمتیوو مسکو مورد استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران و نیز آقای ایوب‌اف نماینده مجلس دومای روسیه قرار گرفتیم، آقای ایوب‌اف که نماینده استان آستاراخان روسیه (نزدیک‌ترین استان به ایران) است را قبلاً در تهران دیده بودم، او به شوخی و با فارسی دست‌وپاشکسته خود را 《ایوب‌زاده》معرفی کرد.

بعد از ظهر جلسه مفصلی با آقای واسیلیف رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی روسیه در مجلس دوما داشتیم. مباحث مختلفی مورد بحث قرار گرفت و قرار شد که هر دو گروه در کشورهای خود برای تحقق معاهدات فی‌مابین تلاش کنیم، تقسیم کار و برنامه‌ریزی کردیم. شام نیز مهمان دومای روسیه در مجلس این کشور بودیم، بطور جداگانه با آقای ایوب‌اف جهت تسهیل در صادرات محصولات ایرانی به روسیه از بندر آستاراخان در دریای خزر، همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی، لایروبی کانال ولگا جهت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ، راه‌اندازی کشتی رورو (کامیون‌بر) در خزر و ایجاد شرایط ورود محصولات ایرانی از جمله خرما و گوجه‌فرنگی به بازار روسیه گفتگو کردم، آقای ایوب‌اف که خود نیز مسلمان است، استقبال کرد و قول هرگونه همکاری در این زمینه داد. جلساتمان تا آخر شب ادامه یافت.

صبح پنجشنبه (دوم آذر) با آقای باگدانف دستیار ویژه آقای پوتین و معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کردیم، مباحث مختلف دوجانبه و چندجانبه از جمله مسئله فلسطین و غزه و عملیات طوفان‌الاقصی، تحریم‌های آمریکا، جنگ یمن، اختلافات ترکیه و سوریه، جنگ اوکراین، دولت عراق، چالش‌های سودان و لیبی و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مواضع نظام تبیین شد، تاکید کردم که جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در طراحی و اجرای عملیات طوفان‌الاقصی نداشته است اما این عملیات پاسخ مردم و مقاومت به ۷۵ سال ظلم و جنایت صهیونیست‌هاست.

روس‌ها آماده همکاری با کشور ما در حوزه‌های مختلف هستند، اکنون این هنر دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی است که از این فرصت به نفع کشور و مردم بهره ببرند. از دولت روسیه بخاطر بعضی برخوردهای نامناسب با تجار و دانشجویان ایرانی در ورودی‌های روسیه گلایه کردم و خواستار حل مسئله شدم، تاکید داشتند که برخورد اراده دولت نبوده و سیاست روسیه رفتار احترام‌آمیز با اتباع ایرانی است و این موضوع را پیگیری می‌کنند.

از وزارت خارجه روسیه عازم مجلس دوما شدیم و با آقای گوتینیف رئیس و اعضای کمیته صنعت و تجارت و تعدادی دیگر از نمایندگان روس ملاقات کردیم، آنها مشتاق ارتباط با ایران بودند و صراحتاً به بنده گفتند که هر جایی مشکلی برای طرف‌های ایرانی به وجود آمد آماده حل آن مسائل هستند. گفتگوی ما تا بعد از ظهر طول کشید، در نهایت به مکانیسمی جهت حل مسائل با استفاده از ظرفیت پارلمان‌ها رسیدیم و تقسیم کار کردیم.

به سفارت رفتیم و جلسه‌ای با سفیر کشورمان داشتیم، سپس راهی شورای فدراسیون روسیه شدیم و با آقای واسیلنکو رئیس گروه دوستی روسیه و ایران در شورای فدراسیون و اعضای گروه دوستی ملاقات کردیم، آنها مشتاق سفر به ایران بودند، دعوت کردم که به تهران سفر کنند، در مورد برخی مشکلات اتباع و فعالان ایرانی در روسیه نکاتی را مطرح کردم، قرار شد که از طریق دولت‌شان پیگیری کنند.

شب مهمان دفتر فناوری‌های ایران در روسیه بودیم، در آن جلسه عمده مباحث ارتباط ما با روس‌ها در حوزه فناوری و بهره‌گیری دو کشور از ظرفیت های یکدیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، خلاصه اینکه روابط ما با روسیه مصداق《برد برد》است، جلسه تا پاسی از شب طول کشید.

صبح جمعه از شرکت هوایی روبین، سازنده هواپیما، در حاشیه مسکو بازدید کردیم، نشستی هم با آقای ایگور ریاپیم مديرعامل شركت هوایی روبین داشتیم، او توضیحاتی در مورد محصولات شرکت و نقش آن در تولید و طراحی هواپیمای سوخو داد، روس‌ها از پیشرفت‌های کشورمان مطلع و مشتاق همکاری با شرکت‌های هوایی ایران بودند.

روسیه از کشورهای پیش‌رو در صنایع هوایی و فضایی است اما از آنجا که اغلب این صنايع را با همکاری کشورهای غربی به پیش می‌برده بعد از جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب با چالش‌های جدی و جدیدی مواجه شده است، اکنون ارتباط دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق برای هر دو کشور باشد.

بعد از ظهر به دعوت طرف روس از نمایشگاه روسیه در مجموعه ودنخا بازدید کردیم. شام مهمان سفیر در سفارت بودیم، گفتگوی مفصلی درباره روابط ایران و روسیه و موانع موجود در مسیر توسعه روابط داشتیم. سفر گروه دوستی پارلمانی ایران به روسیه به دعوت طرف روس صورت گرفت، در این سفر ابعاد و زوایای مختلف ارتباطات تهران و مسکو مورد بررسی قرار گرفت، روابط ما با روس‌ها طیف گسترده‌ای از مسائل در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تحریم، انرژی، عمرانی، حمل و نقل و کریدور، کشاورزی و صادرات محصولات ما و واردات کالاهای اساسی، انتقال فناوری، تعاملات فرهنگی، آموزش دانشجویان، ساخت نیروگاه، سوآپ و توسعه در بخش نفت، همکاری‌های دفاعی امنیتی در منطقه و همکاری‌های سیاسی در محیط بین‌الملل و… را در بر می‌گیرد.

استقبال روس‌ها از صادرات محصولات ایرانی
جنگ اوکراین و تحریم روسیه موجب فاصله گرفتن آنها از غرب و نزدیکی به ایران شده است، می‌توانیم با مدیریت صحیح جایگزین غرب در بازار ۱۵۰ میلیونی و ثروتمند روسیه شویم، آنها از ورود ایران و کالای ایرانی به بازار روسیه استقبال می‌کنند و این فرصتی کم‌نظیر برای ماست.

تا کنون چینی‌ها و ترک‌ها موفق عمل کرده‌اند اما ما رشد مورد انتظار را طی نکرده‌ایم. در این سفر علاوه بر بررسی و پیگیری توافقات پیشین، رایزنی‌های خوبی جهت تسهیل در صادرات محصولات استان بوشهر از جمله خرما، گوجه‌فرنگی، آبزیان و صنایع دستی داشتم که ان‌شاءالله در صورت تحرک دولت و بخش خصوصی در آینده اثر خود را نشان خواهد داد. حرف بسیار است، ان‌شاءالله مابقی برای فرصتی دیگر.